Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Kosten elektrisch laden lopen uiteen in de grote steden

De kosten waar je mee te maken krijgt bij elektrisch rijden zijn anders dan de kosten bij een brandstofauto. Hoeveel je per maand kwijt bent aan je elektrische voertuig hangt onder andere af van het energieverbruik van je auto, wat de kosten zijn per kWh en waar je je voertuig oplaadt. Uit analyse van de vergelijkingssite Pricewise is gebleken dat er enorme prijsverschillen zijn in de tarieven van openbare laadpalen in de vier grootste steden in Nederland: Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht.

Utrecht als duurste gemeente

Wanneer je jouw voertuig in Utrecht oplaadt, ben je bij een openbare laadpaal gemiddeld 79 cent per kWh kwijt. Hiermee staat deze stad zonder twijfel op nummer 1. Amsterdam volgt, met een gemiddeld oplaadtarief van 56 cent per kWh. Den Haag is vele malen goedkoper. Hier betaal je namelijk een gemiddeld tarief van 33 cent. Op nummer 4 staat Rotterdam, met een bedrag van 31 cent. Voor mensen uit Utrecht loont het zelfs om naar Rotterdam te rijden om daar hun EV op te laden.

Tarieven driemaandelijks aangepast

Waar voorheen in Utrecht de tarieven voor het opladen van je voertuig jaarlijks werden aangepast, is dit nu gewijzigd naar driemaandelijks. De reden voor deze aanpassing is de energiemarkt die continue in beweging is. Sinds Q4 van 2021 waren er sterke prijsstijgingen te zien in de energiecontracten met vaste tarieven. Daarnaast waren ook de variabele tarieven fors omhoog gegaan, met een recordprijs in 2022. De prijsstijgingen op de energiemarkt worden met terugwerkende kracht doorgevoerd. Vandaar de grote verschillen tussen bijvoorbeeld Utrecht en Den Haag.

In de steden Den Haag en Rotterdam worden de tarieven voor het laden van je elektrische voertuig nog steeds jaarlijks aangepast. Je ziet in een stad als Amsterdam ook verschillen tussen de verschillende aanbieders van de openbare laadpaal. De duurste laadpalen zijn die van Vattenfall en TotalEnergies.

Thuis laden de oplossing?

Maar wat is nu goedkoper: thuisladen of bij een openbare laadpaal? Thuis opladen lijkt aantrekkelijker dankzij het in 2023 geïntroduceerde prijsplafond van 40 cent per kWh. Hier zit wel een maximum aan tot 2.900 kWh. Kom je boven dit tarief, dan betaal je al snel gemiddeld 60 tot 80 cent per kWh. Als je het vergelijkt met koploper Utrecht, valt dit tarief nog mee.

Vaak is het opladen van je voertuig op kantoor het meest rendabel. Bijna alle werkgevers met een duurzaam wagenpark beschikken over één of meerdere laadpunten. Waarom dit het voordeligst is? Voor bedrijven is het toegestaan om BTW af te trekken. Ook worden er gunstigere elektriciteitstarieven aangeboden aan een bedrijf in vergelijking met de tarieven voor particulier gebruik.