fbpx
renault elektrisch

Is afschrijving een groot probleem voor elektrische auto’s?

Dat blijkt nogal afhankelijk te zijn van het merk en model. We nemen enkele bekende en minder bekende modellen onder de loep.

In Groot-Brittannië is onlangs een onderzoek uitgevoerd naar de auto’s die het snelst afschrijven. In de top 10 grootste afschrijvers kwamen liefst drie elektrische auto’s voor: de Renault Fluence, Nissan Leaf en Citroën C-Zero. Tijd om eens te kijken hoe het gesteld is met de verkoopwaarde van tweedehands elektrische auto’s in Nederland.

C-Zero,iOn en i-Miev

De Citroën C-Zero was in 2010 samen met de vrijwel identieke Peugeot Ion en Mitsubishi I-Miev de eerste elektrische auto op de Nederlandse markt. Momenteel kosten de Peugeot en de Citroën nog een kleine 29 mille, de Mitsubishi i-Miev is met 19.990 euro de goedkooste EV van ons land (de Twizy niet meegerekend als volwaardige auto).

Prijzen voor gebruikte C-Zero’s liggen tussen de 11.000 en 21.500 euro, bij de Peugeot Ion zien we zelfs een uitschieter naar bijna 29 mille, terwijl de i-Miev met occasions tussen de 9.950 en 23.494 euro ook hier het goedkoopst is. Door de beugel genomen, koop je voor circa 11.000 tot 14.000 euro een van deze auto’s uit 2010 of 2011 en met tussen de 10.000 en 40.000 kilometer aan ervaring. Afgezet tegen de huidige nieuwprijs van net geen twintig mile voor een kaal exemplaar lijkt dat lang geen gekke afschrijving. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat de prijs waarvoor deze auto’s nieuw zijn verkocht doorgaans boven de 30.000 euro heeft gelegen, aangezien met name de Mitsubishi bij introductie een stuk duurder was dan hij nu is.

Renault Fluence ZE

Renault’s Fluence ZE, feitelijk een elektrische versie van de Renault Megane Sedan (niet in Nederland leverbaar) vind je tweedehands al voor minder dan 10.000 euro. Zelfs een fabrieksdemo uit eind 2011 met slechts 1200 kilometer op de klok, hoeft niet meer dan 9.850 euro op te brengen. En dat terwijl de auto 1200 kilometer en drieënhalf jaar geleden toch 26780 euro heeft gekost. Een van de redenen dat de prijzen van tweedehands Fluence’s onder druk staan, heeft te maken met de accu’s. Deze koop je namelijk niet bij de auto, maar moet je huren bij Renault. Op basis van 10.000 kilometer per jaar, betaal je circa 82 euro per maand aan accuhuur. Opvallend is dat Renault op haar website uitlegt dat de inruilwaarde van elektrische auto’s onder druk staat vanwege de kwaliteit van gebruikte accu’s en accuhuur daarom een voordeel is. In de praktijk lijkt juist het tegenovergestelde waar, aangezien de Fluence ook tweedehands aan de straatstenen niet te slijten lijkt.

Nissan Leaf

Dat blijkt ook als we naar de Nissan Leaf kijken. Daarvan beginnen de prijzen zo rond de 14 mille voor exemplaren uit 2011 met rond de 70.000 kilometer aan ervaring, flink meer dus dan je voor een Fluence moet neertellen. Vergelijken we de prijs van een Nissan Leaf (nieuwprijs rond de 30-35 mille) met de Nissan Quashqai 2.0 uit hetzelfde jaar (eveneens nieuwprijs rond de 30-35 mille), dan zie je dat de vraagprijzen elkaar niet veel ontlopen. Opvallend is overigens dat er behoorlijk wat nieuwe en zo goed als nieuwe voorraadmodellen en demomodellen van de Leaf te koop zijn voor prijzen die tot ruim 10.000 euro onder de adviesprijs liggen. Dat is een flinke afschrijving ten opzichte van de nieuwprijs, maar we hebben zo ons vermoeden dat Nissans eigen adviesprijs niet vaak betaald wordt en afschrijving daarop baseren ook geen eerlijk beeld geeft.

Tesla Model S

Neerlands populairste EV, de Tesla Model S, blijkt nog minder last te hebben van afschrijving. De goedkoopste gebruikte Model S, een 60kWh, kost 65.000 euro. Het gat met de op-een-na goedkoopste Model S bedraagt overigens zo’n tien mille, deze 85kWh-versie uit eind 2013 met ruim 50.000 kilometer ervaring kost 74.950. Kijken we naar de catalogusprijs volgens het kentken, dan bedraagt deze 86.900 euro. Dat is een afschrijving van 11.950 euro over ruim 1.5 jaar, ofwel 13.8 procent van de nieuwprijs en 22.6 cent per kilometer. Absoluut is 12 mille een aardig bedrag, maar relatief gezien is de Model S een stuk waardevaster dan bijvoorbeeld conventionele auto’s van Audi, Mercedes of BMW in die klasse. Dat ook de nieuwe eigenaren van deze occasions nog zo’n drieënhalf jaar kunnen profiteren van 0 procent bijtelling, zal vast mede debet zijn aan de lage afschrijving.