fbpx
vrachtschip

Containerschip net zo vervuilend als tot wel 50 miljoen auto’s

Wist je dat containerschepen per jaar een hoeveelheid zwaveloxiden uitstoten gelijk aan de uistoot van tot wel 50 miljoen auto’s? Heeft een milieuzone in een havenstad als Rotterdam dan wel zin?

Vrachtschepen zijn cruciaal voor de wereldeconomie. Grondstoffen als olie en erts, maar ook veel etenswaren en consumentenproducten worden over zee vervoerd. Emisie-eisen voor schepen zijn er echter nauwelijks en dat leidt -niet geheel onverwacht- tot behoorlijk wat uistoot. Uit een maritiem onderzoek beelk namelijk dat grote vrachtschepen op jaarbasis net zoveel zwaveloxiden (SOx) uitstoten als tot wel 50 miljoen auto’s.

Daarmee is het aandeel van de scheepvaart in de totale uitstoot van kankerverwekkende zwaveloxiden circa 9 procent. Kijk je naar stikstofoxiden (NOx), dan is het aandeel van de scheepvaart in de totale uitstoot zelf 18 tot 30 procent. Om het even in perspectief te plaatsen: de 15 grootste schepen ter wereld stoten net zoveel uit als 760 miljoen auto’s, zo rekent The Guardian ons voor.

Een groot probleem zit hem in de brandstof die schepen gebruiken. Anders dan auto’s gebruiken scheepsdiesels geen gewone diesel maar zware stookolie. Dit is een zeer stroperig goedje, dat voor gebruik eerst opgewarmd moet worden om het vloeibaar te krijgen. Per liter kan er tot wel tweeduizend keer de hoeveelheid zwavel in zware stookolie zitten in vergelijking met gewone diesel. Hoog tijd voor een andere scheepsbrandstof dus!

Symboolpolitiek in Rotterdam?

In Rotterdam is onlangs een voorstel aangenomen om per 1 januari 2016 een milieuzone in te stellen die ‘oude’ personenwagens op diesel verbied de stad binnen te rijden. Je vraagt je echter sterk af hoeveel die kleine groep extra vervuilende auto’s nu écht bijdragen aan de mindere luchttkwaliteit in de stad met een van de grootste havens ter wereld.