Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

snelweg

Bouw aan Zweden’s eerste EV-oplaadweg begint in 2025

Elektrische voertuigen aandrijven terwijl ze rijden. Binnenkort is dit mogelijk op de snelweg E-20 in Zweden. Het traject loopt langs de drie grootste steden Stockholm, Göteborg en Malmö. Hiermee heeft dit land een primeur te pakken. Met de oplaadweg worden zware vrachtwagens die door het land reizen van stroom voorzien van hun batterijen.

21 kilometer aan oplaadweg

Vanaf 2025 wordt er gestart met het aanleggen van de 21 kilometer lange oplaadweg. Welke oplaadmethode er precies zal worden gebruikt, is nog niet bekend. Eerdere oplaadwegen in Europa hebben gebruik gemaakt van apparatuur die afkomstig is van buitenaf. Je kunt dit vergelijken met de tramlijn in steden als Amsterdam. Toch is deze methode niet efficiënt in een land als Zweden voor de ‘gewone’ automobilist. Ook is er de mogelijkheid om draadloze laadinfrastructuur te plaatsen die een signaal uitzenden naar de onderkant van een voertuig.

Technologie EV opladen gaat razendsnel

Naast de oplaadweg in Zweden, zijn er ook andere innovatieve ideeën binnen Europa om de elektrische mobiliteit in een stroomversnelling te zetten. Wat de meest interessante ideeën zijn? Je leest het hieronder.

Opladen binnen 5 minuten

Op dit moment wordt er vooral gebruik gemaakt van snelladers om binnen een halfuur van 20 naar 80 procent te laden. Maar als het aan StoreDot, afkomstig uit Israël, ligt worden de elektrische voertuigen binnenkort binnen 5 minuten volledig opgeladen.

Lantaarnlaadpalen

Al ongeveer vijf jaar geleden ontwikkelde de uit Duitsland afkomstige Ubitricity het innovatieve idee om lantaarnpalen om te bouwen naar laantaarnlaadpalen. Het grote voordeel van dit idee is dat alle stroom die geleverd moet worden, al aanwezig is bij de huidige lantaarnpalen. Inmiddels kun je van deze palen gebruik maken in de grote steden Londen en Berlijn.

Wisselen van accu

Vanaf mei 2023 gaat de nieuwe pilot in Nederland van start met energieplatform Vandebron en autofabrikant Nio. Gedurende deze test wordt er gekeken naar de gebruiksvriendelijkheid van batterijwisselstations. Dankzij deze wisselstations zou de piek van het energienetwerk moeten worden gebalanceerd.