Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Aanbod van tweedehands elektrische auto’s gaat toenemen 

Voor iedereen die aan het overwegen is om een elektrische auto te kopen heeft geluk; uit onderzoek van de NOS blijkt dat het aanbod aan tweedehands elektrische auto’s waarschijnlijk flink zal gaan toenemen. De stijging van benzine prijzen heeft hier ook invloed op.

Vraag naar EV’s groeit in lease-sector 

Nederland is een ‘occasionland’, wat betekent dat al een groot gedeelte van de bevolking tweedehands auto’s koopt. Alleen autoverhuurbedrijven en leasemaatschappijen kopen nog veel auto’s nieuw. Vanuit het parlement in Brussel mogen deze laatstgenoemde bedrijven vanaf 2035 geen traditionele verbrandingsmotor auto’s meer kopen. Dit zal de tweedehands markt van elektrische auto’s verder stimuleren. Aangezien een groot aantal elektrische leasecontracten zal aflopen dit jaar, zal het aanbod van EV’s op de tweedehandsmarkt een stuk toenemen. 

Leasecontracten duren meestal vijf jaar. In  2020 waren er veel elektrische leasecontracten, waarvan veel van deze auto’s weer worden ingeleverd. Leasebedrijven verkopen deze vervolgens door aan particulieren. Echter gelooft de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) dat de groei van elektrische EV’s zal gaan stagneren. Dit komt doordat de rente fors is gestegen, de elektriciteitsprijzen omhoog gaan en ook de voordelen van motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s volgend jaar komen te vervallen. 

Elektrisch huren 

Bij autoverhuurbedrijven werkt het echter iets anders dan bij leasebedrijven. Hier werken ze namelijk met het opkopen van (rest) partijen bij autofabrikanten, om deze vervolgens een tijdje later weer terug te verkopen aan de fabrikant volgens de terugkoopverklaring of direct op de tweedehandsmarkt te verkopen. 

Verhuurbedrijven, zoals Enterprise en Sixt, zien de groeiende vraag naar elektrische verhuurauto’s. Echter zijn er nog een aantal grote obstakels volgens deze bedrijven om EV’s op grote schaal te verhuren. Dit heeft vooral te maken met de beperkingen van de infrastructuur van het stroomnet. Klanten willen rijden als ze een huurauto hebben en niet wachten totdat deze is opgeladen. 

Echter verwachten zulke autoverhuurbedrijven dat er in Nederland niet zo heel veel problemen zullen zijn, aangezien ons land al een aardig goed stroomnet met veel laadpunten heeft. Ook willen steeds meer mensen kennis maken met elektrisch rijden. Een auto huren biedt een perfecte kans om dat te doen. Deze bedrijven verwachten dus dat zij de aankomende jaren steeds meer (tweedehands) EV’s gaan opnemen in hun assortiment.  

Tesla heeft eigen circulaire aanbod 

Een uitblinker in de tweedehands elektrische markt is Tesla. Dit automerk doet namelijk alles zelf; van productie tot verkoop. Hierdoor worden er ook geen kortingen of terugkoopverklaringen aangeboden. Echter heeft het bedrijf sommige modellen wel al met duizenden euro’s in prijs verlaagd, om zo elektrisch rijden voor meer mensen toegankelijk te maken. 

Dit is voordelig voor mensen die overwegen om een Tesla te kopen, maar pakt slecht uit voor diegenen die dat al hebben gedaan. Hun modellen zijn direct een stuk minder waard. Leasebedrijven en autoverhuurbedrijven zien hier vooral de impact van, die exemplaren in grote aantallen in slaan. Zo is Hertz in de Verenigde Staten een paar miljoen verloren. Daarom heeft het besloten om een groot gedeelte hiervan weer te verkopen en terug te gaan op benzineauto’s. Dit is dus een flinke afknapper geweest op het gebied van duurzaamheid.