Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Denk je elektrisch rijden, dan denk je BMW i3. Deze auto werd voor het eerst geïntroduceerd in 2013 en is vandaag de dag in 2022 nog steeds zijn tijd ver vooruit. De elektrische i3 rijdt 100% elektrisch, heeft een interieur van 34% gerecyclede petflessen én is gebouwd in een van de meest duurzame autofabrieken in de wereld. Al met al een duurzame keus. Niet zo gek dat de BMW i3 de afgelopen jaren populair is geweest onder de fans van elektrisch rijden. In deze review lees je alles over de i3.
Door de jaren heen werden er verschillende uitvoeringen geproduceerd, waaronder de vernieuwde BMW i3 met een vergrote actieradius en de BMW i3s, de sportieve uitvoering. Eerder was de i3 ook beschikbaar als plug-in hybride. Deze was echter niet zo populair als de volledig elektrische i3 waardoor die uitvoering weer uit de productie is gehaald.
Ondanks de populariteit van de elektrische BMW i3 kondigde BMW aan dat er vanaf juli 2022 gestopt zou worden met de productie van de auto. Daar komt echter wel een nieuwe i3 voor in de plaats: De BMW i3 eDrive35L. Of en wanneer deze naar Nederland komt, is nog onbekend. Gelukkig is de huidige uitvoering van de BMW i3 ook nog veel te vinden op de occasionmarkt. Op deze pagina lees je in onze BMW i3 review alles over de originele elektrische BMW i3: van specificaties tot actieradius en meer. Ook zoomen we kort in op de nieuwe variant: wat kunnen we hier in de toekomst van gaan verwachten?
Met de BMW i3 geniet je van 100% elektrisch rijden. Je rijdt daardoor volledig klimaatneutraal. Gelukkig hoef je daarmee niet in te leveren op de BMW-ervaring. Ook met de i3 ervaar je autorijden zoals BMW het bedoeld heeft: vol innovatie, de beste technische snufjes en optimaal rijcomfort.
Dankzij de Automatic Stability Control (ASC) is optimale tractie en stabiliteit tijdens het rijden gegarandeerd. Geniet daarnaast van een ruim interieur, modern dashboard en een grote actieradius voor het formaat auto. Al met al is dit de ideale stadsauto, die na al deze jaren nog steeds in competitie is met nieuwere elektrische modellen.
De actieradius van de BMW i3 is indrukwekkend voor de grootte van de auto. Met de vergrote batterij van 120 Ah leg je zo’n 359 kilometer af. Bij de BMW i3s is dit 345 km. De daadwerkelijke actieradius ligt uiteraard deels bij het rijgedrag van de bestuurder.
Rijdt je meer in de stad dan op de snelweg? Dan kun je genieten van een grotere actieradius. Dit omdat rijden op de snelweg meer kWh verbruikt dan in de stad. Hetzelfde geldt voor het seizoen: in de winter verbruik je meer kWh/km dan in de zomer, dus dan zul je een kleinere actieradius hebben.
Ook kun je bij deze elektrische auto gebruik maken van snelladen. Met een laadvermogen van 120 Ah kun je in zo’n 40 minuten je accu tot 80% opladen. Hiervoor heb je wel een CCS snellaad aansluiting nodig. Met een thuislader ben je na zo’n 3 uur laden weer compleet opgeladen. Dit maakt de BMW i3 dan ook de perfecte keus voor de autorijder die vaak op pad moet.
Het eerste wat je waarschijnlijk opvalt, is het unieke design van deze elektrische auto. Zo openen de achterdeuren van de BMW i3 net iets anders dan bij reguliere auto’s: via een hendel die zichtbaar wordt zodra je het voorportier hebt geopend. Vervolgens opent de achterdeur naar achteren toe, in plaats van naar voren. Dit unieke design wordt ook wel ‘suicide doors’ genoemd en geven de stadsauto een chique uitstraling.
Ook het interieur is gestroomlijnd én ruim, wat uniek is voor het formaat auto. Daarbij is het interieur merendeels gemaakt van gerecyclede of natuurlijke materialen.
Over de jaren zijn er verschillende uitvoeringen van de BMW i3 uitgekomen. Eerst kwam de i3 uit met een volledig elektrische variant, evenals een plug-in hybride variant met range extender. Over de jaren bleek de plug-in variant toch niet populair, waardoor deze op termijn het toneel verliet. De laatst uitgebrachte i3 kwam uit in 2 uitvoeringen: de BMW i3 en de sportieve BMW i3s.
De BMW i3s het sportievere zusje van de reguliere BMW i3. Hierdoor ligt de auto net iets dichter bij het asfalt en is ook de spoorbreedte toegenomen. Daarnaast is deze versie krachtiger dan de originele i3 met een pk van 184. Dit maakt de i3s dan ook net wat geschikter voor de bestuurder die graag sportief over de weg scheurt.
Afgelopen mei werd de nieuwe BMW i3 in China geïntroduceerd. Het design van de BMW i3 zoals we deze kennen is dan ook op de schop genomen. De nieuwe uitvoering van de i3 is een moderne sedan.
Momenteel is de nieuwe BMW i3 alleen beschikbaar op de Chinese markt. Of deze op termijn in Europa en Nederland beschikbaar gaat zijn is nog een vraag.
Gelukkig is BMW nog niet klaar met het ontwerpen en produceren van elektrische auto’s. Integendeel: de verwachting is dat we in Europa rond 2025 nieuwe BMW 3 serie elektrische auto’s uit kunnen verwachten.
Ben je na het lezen van de review over de BMW i3 benieuwd naar andere elektrische auto’s van BMW? Bekijk dan hieronder de BMW i4 en de BMW iX3.