Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Hoe werkt een plug-in hybride auto?

De hybride auto heeft twee aandrijflijnen: een elektromotor en een verbrandingsmotor. De accu wordt tijdens het rijden opgeladen, zodat je deels elektrisch op pad kunt. Maar hoe werkt een hybride auto precies en wat houdt een plug-in hybrid in? 

De hybride auto: aangedreven door een naadloze samenwerking tussen motoren

Naast een brandstoftank bevatten hybride auto’s een elektrische accu, waar een tweede vorm van brandstof in wordt opgeslagen: elektriciteit. Deze twee systemen zijn zo op elkaar afgesteld dat ze naadloos samenwerken, waardoor zowel energie- als brandstofverbruik bespaard wordt. Net als een volledig elektrische auto zijn hybride modellen altijd een automaat.

De accu

Met de energie die vrijkomt tijdens het rijden, wordt de relatief kleine accu van een hybride auto opgeladen. De elektromotor fungeert als een dynamo, waardoor bewegingsenergie wordt omgezet in stroom. Deze bewegingsenergie wordt bijvoorbeeld gegenereerd bij het remmen of wanneer je van een helling af rijdt.

Verschil tussen hybride en plug-in

De plug-in hybride is een variant van de hybride auto en wordt ook wel PHEV genoemd. In vergelijking met een normale hybride auto heeft de plug-in een grotere accu die – zoals de naam al zegt – kan worden opgeladen via een laadkabel. De accu wordt dus niet alleen opgeladen tijdens het rijden, maar kan ook worden opgeladen via het stopcontact of een laadpaal.

Doordat de accu van een PHEV groter is dan die van een reguliere hybride auto, kun je in verhouding een langere afstand elektrisch rijden. Gemiddeld kun je met een plug-in circa 50 kilometer volledig elektrisch rijden. Rijd je veel in de stad, dan zul je profiteren van veelal elektrische kilometers.

De PHEV heeft dus een grotere elektrische actieradius, waardoor het verbruik van benzine en diesel nog verder kan worden beperkt dan bij een reguliere hybride auto. In hoeverre je daadwerkelijk brandstof bespaart en milieuvriendelijker rijdt, is natuurlijk afhankelijk van de frequentie waarmee je de plug-in aan stroom koppelt om de accu op te laden.

Plug-in met diesel of benzine?

Overweeg je een plug-in hybride te gaan rijden, dan kun je kiezen voor een PHEV met diesel of benzine. Wat bij reguliere auto’s geldt, geldt ook hier: diesel is financieel aantrekkelijk als je relatief veel kilometers rijdt, vanwege de lagere verbruikskosten maar hogere belasting.

Zo bestaat de Volvo V60 in plug-in hybride zowel in diesel als benzine versie. Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld de Peugeot 3008. Het merendeel van de PHEVs is gebouwd voor benzine als brandstof.

Of je nu voor diesel of benzine kiest, verschillende plug-in hybrids zijn in tegenstelling tot volledige elektrische auto’s geschikt voor het trekken van een caravan. Ga je graag kamperen, dan is dat met een hybrid dus geen probleem.

Hoe zuinig is de plug-in hybrid?

De samenwerking tussen de twee motoren leidt ertoe dat je zowel brandstof als emissies bespaart ten opzichte van de reguliere brandstofauto. Het verbruik hangt echter af van de lengte van de rit en de soort route. Rijd je in de stad, waar veel wordt opgetrokken en geremd, dan zul je profiteren van de accu die zichzelf weer oplaadt zodat je vrijwel helemaal elektrisch en emissieloos rijdt. Ga je juist op pad voor een langere rit over de snelweg? Dan zijn de voordelen van de plug-in hybride auto minder aanwezig.

Vanwege de twee motoren en hun bijbehorende elementen is een hybride auto in verhouding relatief zwaar. Wanneer je de accu dus amper oplaadt, zul je minder elektrische kilometers maken en juist meer brandstof verbruiken. Een zwaardere auto heeft namelijk meer brandstof nodig om vooruit te komen.

Zo is de plug-in dus met name zuiniger dan een reguliere auto, wanneer de accu opgeladen is én er kortere stukken in een stedelijke omgeving gereden worden. Vergelijk je de plug-in met een volledig elektrische auto, dan verliest de PHEV het op efficiënt gebruik van elektriciteit. Je bent in een plug-in echter niet afhankelijk van steeds drukker wordende snellaadpalen en de actieradius van elektrische kilometers, waardoor het een goede middenweg kan zijn!

Meer over new mobility

Je hebt een reis in gedachten maar kunt nergens vinden hoe je die busreis het beste kunt combineren met een taxi. Of wat te denken van het achterhalen van informatie over het gebruiken van een gedeelde auto of de tijden van de volgende veerpont? Je gaat van de ene aanbieder naar de volgende en voelt je frustratie groeien. Voor alle gefrustreerde én andere reizigers is MaaS het antwoord.
Mensen nemen steeds vaker de auto, vliegtuig, trein of andere transportmiddelen, want wie wil er nu niet makkelijk naar het werk, het theater of op reis naar een tropische bestemming? Hierdoor is er een stijgende vraag ontstaan naar diverse vormen van mobiliteit, die een stempel drukt op ons milieu. Iets wat ons allen bekend is, maar ons toch niet tegen lijkt te houden. Moby duikt in het mobiliteitsvraagstuk!

Moby: ook iets voor jou?

Wil jij je nieuwe mobiliteitsoplossing aanbieden via Moby, heb je vragen of wil je met ons in gesprek?
Neem vandaag contact met ons op en we kijken graag wat we voor je kunnen betekenen.