fbpx

Mobility as a Service (MaaS)

Je hebt een reis in gedachten maar kunt nergens vinden hoe je die busreis het beste kunt combineren met een taxi. Of wat te denken van het achterhalen van informatie over het gebruiken van een gedeelde auto of de tijden van de volgende veerpont? Je gaat van de ene aanbieder naar de volgende en voelt je frustratie groeien. Voor alle gefrustreerde én andere reizigers is MaaS het antwoord.

MaaS (Mobility as a Service), brengt verschillende vervoersopties bij elkaar op één platform met één betalingskanaal. Dag raadplegen van verschillende aanbieders en frustratie, hallo vervoer en gemak..

Het belangrijkste concept van MaaS is het aanbieden van mobiliteitsoplossingen op basis van persoonlijke reisbehoeften. Via één kanaal kunnen reizigers hun vervoer plannen, boeken en betalen, zonder van dat kanaal af te hoeven wijken.

Mobility as a Service vindt zijn oorsprong in Finland met de app Whim. Via deze app reserveer je met een paar simpele handelingen een taxi, koop je een buskaartje of huur je een stadsfiets. Alle aanbieders zijn verbonden en terug te vinden via één app, waarmee het een one-stop-shop is voor alle vervoersmogelijkheden. Als eerste MaaS aanbieder, sinds 2017, heeft het ruim 300.000 gebruikers.

Moby speelt in op deze veranderingen door zich bezig te houden nieuwe mobiliteit,

Hoe werkt het

Je start het plannen van je reis via een reisplanner. Hierin kun je aangeven waar je heen wilt, wanneer en met welk vervoersmiddel.  De reisplanner laat je de mogelijkheden zien op basis van reistijd, kosten en gemak. Je kiest de optie die het beste past bij je wensen en behoeften, betaalt en bent klaar om te gaan. Alle noodzakelijke handelingen om de reis te garanderen, zoals het boeken van een taxi of het reserveren van een zitplaats in de trein, wordt via het platform geregeld.

Hiermee past MaaS in het rijtje ‘on demand’ (op aanvraag), maar biedt het tevens ook een kans om de wijze waarop we met vervoersdiensten omgaan te veranderen. Wat denk je van gedeelde mobiliteitsdiensten, zoals carsharing, motorsharing, bikesharing, carpooling…? Door hier gebruik van te maken, als alternatief voor de eigen auto, wordt tegemoet gekomen aan nieuwe behoeften -en levensstijlen van de huidige consument.

Mobiliteitshubs

We zijn ons allemaal wel bewust van de huidige uitdagingen die steden en hun wegennet met zich meebrengen. Denk aan tijdrovende files, lange reistijden, saaie wachttijden en luchtvervuiling. Maar waar sommige belemmeringen zien in de huidige infrastructuur, ziet MaaS mogelijkheden. Denk hierbij aan de zogenoemde mobiliteitshub. Mobiliteitshubs zijn fysieke knooppunten die een verscheidenheid aan vervoerstypen met elkaar verbinden. Dit kan een doorstroom plek zijn waar je deelfietsen en auto’s vindt of een busstation in de binnenstad, maar ook een op zichzelf staande bestemming zijn zoals een winkelcentrum, werkplek, café, restaurants etc. Door van een mobiliteitshub een nuttige en aantrekkelijke plek te maken, verbeter je niet alleen de bereikbaarheid, maar kan ook stadsvernieuwing worden bevorderd en biedt het kansen voor economische groei.

MaaS in Nederland

Gemiddeld geven Nederlanders 40 to 50 miljard euro per jaar uit aan mobiliteit. Ondanks dat het merendeel van de forenzen nog steeds de auto pakt, heeft MaaS grote potentie. Als het woon-werkverkeer gebruik gaat maken van mobiliteitsabonnementen, zouden we nog maar 25% van de auto’s nodig hebben. Om van MaaS een succes te maken dienen er complexe databronnen aan elkaar gelinkt te worden. Dit kan alleen wanneer de data openbaar is en de verschillende partijen hieraan mee werken.

Bestaande MaaS mogelijkheden

Moby: ook iets voor jou?

Wil jij je nieuwe mobiliteitsoplossing aanbieden via Moby, heb je vragen of wil je met ons in gesprek?
Neem vandaag contact met ons op en we kijken graag wat we voor je kunnen betekenen.