Je hebt een reis in gedachten maar kunt nergens vinden hoe je die busreis het beste kunt combineren met een taxi. Of wat te denken van het achterhalen van informatie over het gebruiken van een gedeelde auto of de tijden van de volgende veerpont? Je gaat van de ene aanbieder naar de volgende en voelt je frustratie groeien. Voor alle gefrustreerde én andere reizigers is MaaS het antwoord.
MaaS (Mobility as a Service), brengt verschillende vervoersopties bij elkaar op één platform met één betalingskanaal. Dag raadplegen van verschillende aanbieders en frustratie, hallo vervoer en gemak..
Het belangrijkste concept van MaaS is het aanbieden van mobiliteitsoplossingen op basis van persoonlijke reisbehoeften. Via één kanaal kunnen reizigers hun vervoer plannen, boeken en betalen, zonder van dat kanaal af te hoeven wijken.
Mobility as a Service vindt zijn oorsprong in Finland met de app Whim. Via deze app reserveer je met een paar simpele handelingen een taxi, koop je een buskaartje of huur je een stadsfiets. Alle aanbieders zijn verbonden en terug te vinden via één app, waarmee het een one-stop-shop is voor alle vervoersmogelijkheden. Als eerste MaaS aanbieder, sinds 2017, heeft het ruim 300.000 gebruikers.
Moby speelt in op deze veranderingen door zich bezig te houden nieuwe mobiliteit,
Hoe werkt het
Je start het plannen van je reis via een reisplanner. Hierin kun je aangeven waar je heen wilt, wanneer en met welk vervoersmiddel. De reisplanner laat je de mogelijkheden zien op basis van reistijd, kosten en gemak. Je kiest de optie die het beste past bij je wensen en behoeften, betaalt en bent klaar om te gaan. Alle noodzakelijke handelingen om de reis te garanderen, zoals het boeken van een taxi of het reserveren van een zitplaats in de trein, wordt via het platform geregeld.
Hiermee past MaaS in het rijtje ‘on demand’ (op aanvraag), maar biedt het tevens ook een kans om de wijze waarop we met vervoersdiensten omgaan te veranderen. Wat denk je van gedeelde mobiliteitsdiensten, zoals carsharing, motorsharing, bikesharing, carpooling…? Door hier gebruik van te maken, als alternatief voor de eigen auto, wordt tegemoet gekomen aan nieuwe behoeften -en levensstijlen van de huidige consument.
Mobiliteitshubs
We zijn ons allemaal wel bewust van de huidige uitdagingen die steden en hun wegennet met zich meebrengen. Denk aan tijdrovende files, lange reistijden, saaie wachttijden en luchtvervuiling. Maar waar sommige belemmeringen zien in de huidige infrastructuur, ziet MaaS mogelijkheden. Denk hierbij aan de zogenoemde mobiliteitshub. Mobiliteitshubs zijn fysieke knooppunten die een verscheidenheid aan vervoerstypen met elkaar verbinden. Dit kan een doorstroom plek zijn waar je deelfietsen en auto’s vindt of een busstation in de binnenstad, maar ook een op zichzelf staande bestemming zijn zoals een winkelcentrum, werkplek, café, restaurants etc. Door van een mobiliteitshub een nuttige en aantrekkelijke plek te maken, verbeter je niet alleen de bereikbaarheid, maar kan ook stadsvernieuwing worden bevorderd en biedt het kansen voor economische groei.
MaaS in Nederland
Gemiddeld geven Nederlanders 40 to 50 miljard euro per jaar uit aan mobiliteit. Ondanks dat het merendeel van de forenzen nog steeds de auto pakt, heeft MaaS grote potentie. Als het woon-werkverkeer gebruik gaat maken van mobiliteitsabonnementen, zouden we nog maar 25% van de auto’s nodig hebben. Om van MaaS een succes te maken dienen er complexe databronnen aan elkaar gelinkt te worden. Dit kan alleen wanneer de data openbaar is en de verschillende partijen hieraan mee werken.
Bestaande MaaS mogelijkheden
Gemakkelijk van je huis naar je werk en andersom… Dit willen we allemaal wel. In de app van Mobility Concept kun je verschillende vervoersmogelijkheden samenvoegen en ontstaat er inzicht in de voorkeur voor bepaalde vervoersmiddelen. Deze app kun je niet alleen gebruiken om verschillende diensten voor woon-werkverkeer te vergelijken, maar je kunt deze ook plannen én gebruiken.
Een auto delen, in de bus of trein stappen óf toch op andere wijze naar je werk gaan? Via de app Amaze Mobility krijgen werknemers een vast budget dat ingezet kan worden voor het gebruiken van deelauto’s, -scooters, -fietsen en het openbaar vervoer. In deze app zie je ook hoe je het snelst op de plek van bestemming komt en welk vervoersmiddel je daar het makkelijkst heen brengt.
Waar overheden MaaS willen inzetten om mensen uit hun auto te krijgen, neemt de ANWB het bezitten van een auto mee in oplossingen rondom mobiliteit. De ANWB wil als onafhankelijke link fungeren tussen de data van mobiliteitsaanbieders en de gebruikers hiervan.
Met een elektrische bakfiets heb je ruimte om spullen mee te nemen, meerdere plekken om te zitten en hoef je niet eens hard te werken om van de ene naar de andere plek te komen. En wat is er nu leuker dan met een bak vol kids door de straten te zoeven, terwijl de auto’s in de file staan? Via de app van Cargoroo kun je zien waar de dichtbijzijnste bakfietsen zijn, deze huren per minuut of uur én vind je alle oplaadpunten.
Waarom zou je zelf een fiets aanschaffen als je ze gewoon op straat kunt huren? Via de handige app van Donkey Republic kun je snel en makkelijk een fiets huren. Ook leuk wanneer je op een stedentrip bent in het buitenland, want of je nu in Copenhagen bent of in Barcelona… Donkey Republic heeft er fietsen staan.
In drie simpele stappen op een scooter door de stad rijden? Via de app van Felyx vind je een scooter bij je in de buurt, ontgrendel je deze en ga je op weg. Je betaalt alleen voor de minuten die je daadwerkelijk gebruikt en vindt de scooters in diverse grote steden in Europa.
De reisassistent voor iedereen. Via de app van Gaiyo vind je een overzicht van verschillende vervoersaanbieders. Denk hierbij aan het openbaar vervoer, maar ook car-sharing of het huren van een fiets, via apps als MyWheels, GO sharing en Donkey Republic. Gaiyo biedt tevens een persoonlijk reisadvies inclusief parkeergelegenheden, en maakt daarmee reizen groener, veiliger en slimmer.
Reisbalans biedt een handig overzicht waarbij gebruikers hun kilometers kunnen invoeren, declareren en bijhouden. Tevens is er de mobiliteitskaart waarmee gebruikers toegang hebben tot verschillende vormen van vervoer. Een werkgever kan een budget instellen en aangegeven welke vormen van vervoer toegankelijk zijn, waarna je fluitend op pad kan.
Nog een mobiliteitskaart. Dit keer van Shuttel, die je verbindt met het grootst aanbod op het gebied van mobiliteit, in heel Nederland. Het openbaar vervoer, deelauto’s, deelscooters, fietsen of het huren van een auto; Shuttel helpt je op weg. Daarnaast laten zij ook zien waar je een oplaadpaal voor je elektrisch voertuig kan vinden en waar parkeergelegenheden en tankstations zijn.
Via het platform van XXIMO kun je verschillende mobiliteitsopties kiezen, gebruiken en meteen afrekenen met een betaalpas. Ook werkgevers worden hier blij van, want zij krijgen een overzicht van de uitgaven en gebruik van het vervoer van hun werknemers. Geen gedoe met declareren en het indienen van bonnen meer.
De alles-in-een mobiliteitskaart van Mobilitymixx geeft je toegang tot diverse vormen van reizen en gebruik van vervoersmiddelen Van een OV-chipkaart voor het openbaar vervoer tot een tankpas; het maakt niet uit op welke manier je reist. Deze app levert alles aan op een factuur die je pas achteraf hoeft te betalen.
Ben je een werkgever en wil je je werknemers stimuleren om wat vaker thuis te werken of om op een andere wijze naar het kantoor of bedrijf te komen? Wat je motivatie of probleem ook is, met een pakket op maat zorgt Driven voor een gepersonaliseerde oplossing.
Wil jij je nieuwe mobiliteitsoplossing aanbieden via Moby, heb je vragen of wil je met ons in gesprek? Neem vandaag contact met ons op en we kijken graag wat we voor je kunnen betekenen.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.