fbpx

Binnen 4 seconden van nul naar 100: de voor- en nadelen van elektrisch rijden

Geluidloos rijden, binnen amper 3 seconden 100 km/h halen én geen CO2 uitstoten onderweg: de voordelen van de EV lijken eindeloos te zijn. In dit artikel zetten we voor het gemak alle voor- en nadelen van elektrisch rijden nog even onder elkaar.

Alle voordelen op een rijtje

Beter voor het milieu

Een elektrische auto stoot geen directe CO2 en stikstof (NOx) uit, en biedt daarmee een duurzamer alternatief voor de benzine- of dieselauto. Het is echter niet zo dat een EV helemaal klimaatneutraal is. Bij het opwekken van elektriciteit voor de accu worden namelijk wel indirect CO2 en NOx uitgestoten. Rijd je op zonne-energie of windenergie? Dan is deze uitstoot kleiner dan wanneer de elektriciteit is opgewekt met behulp van fossiele brandstoffen.

Het produceren van de accu van een EV leidt tot extra CO2-uitstoot ten opzichte van de productie van een niet-elektrische auto. Uit een life cycle analyse van TNO blijkt dat de elektrische auto na 39.000 gereden kilometers deze extra CO2-uitstoot heeft gecompenseerd. Zodra je meer dan dit aantal kilometers rijdt, is de EV qua CO2-uitstoot dus gemiddeld gunstiger dan een benzine of diesel auto.

Hoewel het milieuvoordeel alom bekend is, kan enkel deze reden genoeg zijn om voor een elektrische auto te kiezen – bijvoorbeeld wanneer je milieubewust wilt leven.

Kona Elektrische auto
Elektrisch rijden

De nieuwste technologie

De accu’s van elektrische auto’s ontwikkelen in sneltreinvaart. Zo’n 10 jaar geleden brachten Renault en Nissan de eerste moderne elektrische stadsauto’s op de markt, die in de praktijk een actieradius van zo’n 100 kilometer hadden. De meeste elektrische auto’s kunnen inmiddels minimaal 250 km rijden met een volle accu.
De technologische ontwikkeling wordt wel eens vergeleken met die van de computer: van een groot formaat naar een steeds kleiner en lichter formaat dat meer capaciteit heeft. Bijna alle automerken houden zich inmiddels bezig met het ontwikkelen van elektrische auto’s en proberen de accu’s een steeds grotere actieradius te geven. Ga je voor een elektrische auto, dan rijd je dus in een type auto waar momenteel de grootste innovaties van de autobranche plaatsvinden.

Relatief lage gebruikskosten

De gebruikskosten van een elektrische auto liggen doorgaans lager dan die van een diesel of benzineauto. Dit komt door drie factoren:

  1. Lagere brandstofkosten

De kosten voor elektriciteit zijn lager dan die van benzine en diesel, waardoor je minder geld kwijt bent aan ‘brandstof’. Gemiddeld kost het rijden van 100 km met een EV zo’n €7, en met een benzineauto is dat circa €13. Daar moet bij vermeld worden dat het opladen van een accu bij een laadpaal aan huis het goedkoopst is en het laden bij een snellaadpaal het duurst.

  1. Lagere belasting

Elektrische auto’s zijn vrijgesteld van zowel bpm als motorrijtuigenbelasting, wat een extra financieel voordeel biedt wanneer je een elektrische auto particulier rijdt.

  1. Lagere onderhoudskosten

Doordat elektrische auto’s bestaan uit minder onderdelen, kan er minder slijten of defect raken. De enige grote onderdelen die in een EV aan slijtage onderhevig zijn, zijn banden en remmen. De accu’s van elektrische auto’s slijten relatief traag en zullen daarom niet snel vervangen hoeven worden.

Al met al heeft een elektrische auto dus een stuk lagere variabele kosten, waardoor deze na de aanschaf goedkoper in gebruik is dan een niet-elektrische auto.

De kosten van elektrisch rijden per km

De aanschaf van een elektrische auto is voor veel mensen nog steeds een aardige investering. Wat zijn de huidige kosten van elektrisch rijden en welk type auto is netto het voordeligst?

Subsidies

Zowel voor particulieren als voor zakelijke rijders van elektrische auto’s zijn er verschillende subsidies beschikbaar. Zo maakt bijvoorbeeld de SEPP regeling het financieel aantrekkelijker om elektrisch te rijden. Deze regeling biedt particulieren de mogelijkheid om tot € 3.350 subsidie aan te vragen op een nieuwe elektrische personenauto. 

Steeds meer oplaadpunten

Het aantal publieke en snellaadpunten is de afgelopen 10 jaar fors gestegen. Nederland heeft inmiddels wereldwijd de hoogste dichtheid aan laadpunten. Zo groeit het aantal laadpunten mee met het toenemende aantal EVs op de weg. 

De nadelen van elektrische auto’s

Actieradius

Hoewel de capaciteit van de accu’s steeds verder ontwikkelt, is het nog steeds een feit dat de gemiddelde elektrische auto minder ver kan rijden dan de gemiddelde benzine- of dieselauto.

Laadtijd

Naast een minder grote actieradius, is ook de tijd die het kost om weer de weg op te kunnen langer bij een elektrische auto. Het tanken van benzine of diesel kost enkele minuten, terwijl het volledig opladen van de accu al snel een halfuur kost. Let wel: we hebben het hier over een snellaadpaal. Opladen bij een reguliere laadpaal in de straat of op je eigen oprit, kost al snel een hele nacht.

Is elektrisch rijden goedkoper?

Hoge initiële investering

Vergeleken met een benzine of dieselauto heeft een elektrische auto een hoge aanschafwaarde. Of je de EV nu zakelijk least of particulier aanschaft, de vaste kosten zullen hoger zijn dan die van een niet-elektrische auto.

Wat kost een elektrische auto?

De aanschafprijs van een elektrische auto ligt anno 2022 nog steeds aanzienlijk hoger dan die van een gemiddelde diesel- of benzineauto. Wat kost de elektrische auto op dit moment, welke segmenten zijn er en hoe ontwikkelt het prijspeil van de EV zich de komende jaren?

Toegang tot oplaadpunten

Hoewel het aantal laadpunten in en buiten Nederland de afgelopen jaren hard is toegenomen, kan het zijn dat er geen laadpaal bij jou in de buurt is. Dat kan voor ongemak zorgen, als je de auto het liefst ‘s nachts wilt opladen, maar dit niet dicht bij huis mogelijk is.

Financiële prikkels veranderen of verdwijnen

Hoewel de overheid verschillende financiële prikkels voor elektrisch rijden aanbiedt, veranderen deze regelingen geregeld. Zo waren zakelijke elektrische rijders eerst volledig vrijgesteld van bijtelling, maar is dit inmiddels geen 0% meer. Daarnaast is bijvoorbeeld de MIA-regeling vanaf 2022 niet meer beschikbaar voor elektrische personenauto’s, tenzij deze geïntegreerde zonnepanelen hebben. Zo zijn er nog steeds financiële voordelen voor elektrisch rijden, maar neemt de omvang hiervan af.

is elektrisch rijden goedkoper?

Moby: ook iets voor jou?

Wil jij je nieuwe mobiliteitsoplossing aanbieden via Moby, heb je vragen of wil je met ons in gesprek?
Neem vandaag contact met ons op en we kijken graag wat we voor je kunnen betekenen.