Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

beste auto van het jaar

Winnaar bekend van de Car of the Year verkiezingen 2024

De resultaten van de Europese verkiezingen voor de beste auto van het jaar zijn bekend gemaakt en bijna alle auto’s die eindigde op de shortlist waren elektrisch. Ondanks dat het de bedoeling is dat er op termijn helemaal geen brandstofauto’s meer verkocht worden, zijn de voorstanders van elektrisch rijden zeer tevreden met dit resultaat. De auto die uit deze verkiezing kwam als de beste is de Renault Scenic.

De European Car of the Year verkiezing

Jaarlijks wordt er door een internationale jury van autojournalisten gekozen wat de beste auto van dat jaar is in de European Car of the Year verkiezingen. Dit jaar eindigde de Renault Scenic bovenaan de lijst. Het bijzondere aan de uitslag van dit jaar was dat het merendeel van de hoog scorende auto’s elektrisch was.

Ook over de nummer 1 was er in eerste instantie veel verbazing, doordat de Renault Scenic in essentie een MPV (Multi Purpose Vehicle) is. MPV’s zijn al een tijd niet meer een trend. Toch heeft deze verbeterde versie het beste gescoord. Naast het feit dat de Scenic een EV is, is het MPV-aspect ervan meer omgebouwd naar een SUV/Crossover. De volledige brandstof auto die in de toplijst stond was de Toyota C-HR. De Peugeot 3008 wist een derde plek te behalen en de BMW 5-serie een tweede. Beide modellen zijn zowel als EV en als brandstof auto beschikbaar.

Hoe wordt de winnaar bepaald?

Het valt op dat de winnaars van vorig jaar en dit jaar beide ruime multi purpose voertuigen zijn. Of dit een patroon is of slechts toeval is (nog) niet duidelijk. In een interview liet de Nederlandse deelnemende autojournalist Frank Buma weten dat de winnaar nauwelijks te voorspellen is van tevoren. “Er zijn 58 juryleden uit heel Europa en wat die gaan stemmen kun je moeilijk voorspellen”, liet Buma weten. Wel vertelde Buma dat de finale een pitch ronde bevat waarin de autofabrikanten aan het woord komen. De reacties op deze pitches zijn vaak wel essentieel voor de beoordeling.

Buma bleek zelf ook voor de Renault Scenic gekozen te hebben. Zijn motivatie hiervoor lag onder andere bij de bescheiden buitenmaten die gecombineerd werden met een toch indrukwekkend grote bagageruimte. De slimme armleuning voor de achterbank werd ook aangestipt als opvallende extra. Ook was de 90 kWh accu in een 50.000 euro prijsklasse verrassend, aangezien je zulke actieradius in elektrische auto’s vaak pas in hogere prijsklassen tegenkomt. Duidelijk waren veel van zijn collega’s het met hem eens, wat resulteerde in een mooie eerste plek voor de Scenic.

Wat wel opvalt als men kijkt naar hoe er gestemd is, zijn de stempatronen die bijzonder veel lijken op wat we vaak terugzien bij het Eurovisie Songfestival. Het is dus niet heel absurd om aan te nemen dat er wat externe invloeden zijn op de uitslag. Zo liet Buma bijvoorbeeld weten dat het hem opviel hoe Zuid-Europese autojournalisten wat traditioneler te zijn in hun voorkeuren. Het is een hypothese dat dit kan voorkomen uit culturele invloeden.