Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Verwacht in 2024: de elektrische Renault 5 die energie terug kan leveren

In 2024 wordt de 100% elektrische en glimlachende Renault 5 bij de dealers verwacht. Het doel van dit model is om een elektrische auto op de markt te brengen die goed is voor het milieu en voor je portemonnee. Deze compacte hatchback wordt gezien als dé concurrent van de nog te onthullen Volkswagen ID2. Het geheim voor succes? Dat schuilt in de unieke combinatie tussen een volledig elektrische aandrijving en het retrodesign. Lees in dit artikel meer over de nieuwe elektrische auto van Renault.

Prijs en moment van lancering

De Renault 5 zal beschikken over het zogenoemde CMF-B EV-platform. Over dit platform voor elektrische voertuigen lees je meer onderaan het artikel. Belangrijk om te weten is dat dankzij het platform het produceren 30% minder geld kost dan het produceren van de huidige Renault Zoë. Als deze kostendaling ook terugkomt in de prijs van de verwachte Renault 5, dan zou dit uitkomen op een nieuwprijs van zo’n 25 duizend euro. Overigens is dit alleen nog maar speculeren. We zullen nog even geduld moeten hebben tot 2024.

Voordelen van CMF-B EV-platform

Zoals eerder genoemd in dit artikel zal de R5 op een heel nieuw platform staan, de zogeheten CMF-B EV. Dit platform is ontwikkeld door Nissan en Renault en heeft als grootste voordeel dat er minder productiekosten worden gemaakt. Bovendien bevordert dit platform de rijdynamiek, dankzij de multi-link achterwielophanging. Hiermee profiteer je als bestuurder van een betere wegligging in vergelijking met een EV die beschikt over aan achteras.

Wat is er op dit moment bekend over de accucapaciteit?

Naast de prijs die je betaalt om in de nieuwe Renault 5 te rijden, is het ook nog afwachten wat de exacte accucapaciteit gaat zijn. Op de officiële website van het Franse automerk staat aangegeven dat het voertuig zal beschikken over een actieradius tot 400 kilometer. Renault heeft daarnaast laten weten dat er gebruik wordt gemaakt van vier grote batterijmodules. Ter vergelijking: voorganger Zoë heeft er twaalf. De R5 zal dus een stuk lichter zijn. Om precies te zijn maar liefst 15 kilo.

Er wordt verwacht dat er, dankzij de grote batterijmodules, geen keuze is in de verschillende accuformaten, maar ook dit is speculeren. Zodra er meer bekend is over de specificaties van dit model, delen wij dit graag met je!