Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Verplichte registratie voor werkgever: wat houdt deze nieuwe regel in?

Recent zijn bedrijven met meer dan honderd werkgevers verplicht om te registreren hoe hun personeel naar het werk komt. Dit is onderdeel van het landelijk onderzoek naar hoeveel CO2 de mobiliteitssector uitstoot, en wat voor maatregelen getroffen moeten worden om dit naar beneden te brengen. Maandag 1 juli 2024 markeert het nulpunt. 

Mobiliteitssector zorgt voor kwart van de uitstoot

Het verkeer in Nederland is verantwoordelijk voor ongeveer 20 tot 25 procent van de CO2-uitstoot in Nederland. Het is dus een sector waar veel kansen liggen om te verduurzamen. De CO2-uitstoot van de mobiliteitssector wordt voor 2030 geschat op zo’n 1,5 miljoen ton . Dit zou al een afname van bijna 50 procent zijn ten opzichte van 1990. In 2050 zou dit zelfs 95% moeten bedragen volgens het Klimaatakkoord

Als er wordt ingezoomd op het werkverkeer is deze tak van mobiliteit goed voor ongeveer 6 procent van de totale CO2-uitstoot. De meeste mensen gebruiken nog steeds de auto om naar hun werk te komen. Dit betekent dat passagiers en bestuurders in totaal gezamenlijk ruim 40 miljard kilometer per jaar afleggen voor hun baan.  Deze cijfers zijn afkomstig van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). 6 miljard kilometer wordt er per jaar via het openbaar vervoer afgelegd en 4 miljard kilometer met de (elektrische) fiets. Daarnaast wordt er ook ruim 200 miljoen kilometer te voet afgelegd. 

Hoe ga jij naar het werk? 

Voor werknemers zal deze nieuwe registratie niet veel veranderen. Zij moeten vaak al hun declaraties indienen voor gereden kilometers. Daar komt nu alleen bij dat zij moeten aangeven hoe ze naar het werk zijn gekomen. Om het werkverkeer in Nederland in kaart te brengen, wordt er gekeken naar hoeveel kilometers er met het ov of auto worden afgelegd. Lopen, fietsen en zakelijke vluchten tellen niet mee. 

Voor werkgevers wordt het vooral op de hr-afdeling iets drukker door de extra administratie. Sommige bedrijven zijn zich al goed bewust van hoe hun werknemers zich verplaatsen, ze hebben bijvoorbeeld zakelijk ov of leaseauto’s. Anderen hebben echter nog geen inzichten hierin en moeten dus extra stappen zetten. 

Tot 2027 zal het enkel gaan om cijfers bij te houden, zodat er een beeld geschetst kan worden van hoe de situatie nu is. Pas daarna zal er gekeken worden naar welke doelen gesteld kunnen worden om gezamenlijk de uitstoot naar beneden te brengen. Mochten in 2030 niet alle bedrijven de cijfers op een rij hebben, dan kunnen individuele bedrijven doelstellingen verwachten. 

Weet wat er speelt 

Het belangrijkste doel van deze registratieverplichting is dat de bewustwording over hoe men van en naar het werk reist, beter wordt. Zowel werknemer als werkgever staat hier niet echt lang bij stil en het is haast onderdeel geworden van de dagelijkse routine. De registratieverplichting moet hier dus verandering in brengen.

Milieuorganisatie Natuur & Milieu hoopt dat beide na de rapportage met elkaar in gesprek kunnen gaan. Wat heeft de werknemer nodig en wat kan de werkgever bieden? De overheid zal hier een sturende rol in hebben en bijvoorbeeld subsidieregelingen voor fietsen of elektrische auto’s kunnen verstrekken volgens Nienke Onnen, programmaleider mobiliteit. 

Deze registratieplicht zit er al een tijd aan te komen. Zowel de overheid en het bedrijfsleven hebben het Klimaatakkoord ondertekend en er moet dan nu ook naar gehandeld worden. Hierin zal de overheid ook veel steun kunnen bieden aan bedrijven om hun voetafdruk beter in kaart te brengen. Vanuit werkgevers is het echter nog maar de vraag hoe deze registratieplicht er in de praktijk uit gaat zien. 

Sta je als werkgever voor uitdagingen rondom (duurzame) mobiliteit? Met een goede mobiliteitsscan krijg je duidelijke inzichten over effectieve maatregelen op het gebied van verduurzaming.