fbpx
occasion hybride auto

Tanken of opladen: wat is het goedkoopst?

Al een aantal weken zie je de prijzen voor de brandstoffen benzine en diesel dalen. Daartegenover wordt elektrisch rijden alleen maar duurder. Denk maar aan de kosten voor het opladen van je elektrische auto. Op Prinsjesdag werd duidelijk dat de financiële voordelen van elektrische auto’s komen te vervallen. Dit betekent dat elektrisch rijden nóg duurder zal worden.

Lees in dit artikel meer over ingrijpen via belastingen en hoe de toekomst van (elektrisch) auto rijden eruit ziet.

Ingrijpen met behulp van belasting

Wie een elektrische auto rijdt en vooral thuis de accu oplaadt, zal hoge kosten aan elektra hebben. Zeker nu de prijzen voor energie schreeuwend hoog zijn. Degene die heeft geïnvesteerd in duurzaam rijden, wordt nu geconfronteerd met hoge kosten. Heb je een laadpaal voor je deur? Dan kan het zomaar zijn dat je een hoge rekening krijgt. Dit terwijl de overheid juist door middel van subsidies duurzame brandstoffen stimuleerde.

En wat gebeurt er eigenlijk met de gas- en olieprijzen? Op Prinsjesdag werd toegelicht dat de accijnsverlaging op de fossiele brandstoffen – zoals benzine en diesel – worden verlengd. Op deze manier worden de kosten voor elektrisch rijden en rijden op benzine of diesel bijna even duur. Dit terwijl het juist zo belangrijk is om elektrisch rijden te blijven stimuleren. De overheid kan hier verandering in brengen met behulp van het invoeren van (meer of minder) belastingen.

Elektrisch rijden loont nog steeds

Hoewel het voordeel steeds kleiner wordt, loont elektrisch rijden nog steeds. Vooral mensen die zowel thuis opladen als op werk, voelen het financiële voordeel nog steeds. De mensen die net overgestapt zijn van energiecontract en een elektrische auto hebben, betalen helaas de hoofdprijs. Beschik je over zonnepanelen? Dan geldt deze hoofdprijs niet en zullen de kosten lager uitvallen.

Hoe ziet de toekomst eruit?

Dat er meer balans moet komen op het gebied van mobiliteit is wel duidelijk. Momenteel ontvangt de overheid zo’n 15 miljard euro aan autobelastingen. Dit bedrag is per jaar. Hoe de toekomst van auto rijden eruit ziet? Het kabinet is tot een akkoord gekomen: vanaf 2030 moet er belasting worden betaald per kilometer dat er wordt gereden. Er is geen verschil in prijs als je energiezuinig rijdt.

Waarom geen heffing invoeren op basis van de hoeveelheid uitstoot van je auto? Rijd je elektrisch? Dan hoort dit beloond te worden door minder te hoeven betalen. Rijd je een kleinere auto? Ook dan stoot je minder CO2 uit en is een financiële beloning op zijn plek.