Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Staat je elektrische auto geparkeerd en kom je erachter dat er schade is aan je voertuig? Of klap je op de auto voor je? Er zijn allerlei scenario’s waarin je voertuig beschadigd kan raken. Heb je de auto zelf aangeschaft en is deze dus in jouw bezit? Dan is het vaak verzekeringwerk. Bij elke schade zul je 5 schadevrije jaren in moeten leven. Hierdoor wordt de premie voor je verzekering hoger.
Maar wat moet je doen bij schade aan je lease EV? En wordt er hier ook gekeken naar de schadevrije jaren die je op hebt gebouwd bij je verzekering? In dit artikel lees je de antwoorden op deze vragen.
Volgens onderzoek bij diverse verzekeringsmaatschappijen dient de gemiddelde bestuurder in Nederland elke achttien of negentien jaar een claim in. Gedurende je leven zal dit ongeveer neerkomen op drie of vier maal in totaal. Hieronder vallen naast botsingen met andere voertuigen ook botsingen met paaltjes en krassen die bijvoorbeeld in de parkeergarage worden gemaakt.
Maar wat moet je doen als je een EV leaset en je veroorzaakt zelf de schade? In dit geval kost dat (een deel van) je eigen risico. Heb je bijvoorbeeld een barst of scheur in je raam? Dan wordt er een eigen bijdrage gerekend van 90 euro. Indien je schade hebt gemaakt aan je lak die niet weg te polijsten is, betaal je minimaal 300 euro. Ook kan het gebeuren dat er schade ontstaat door een ander. Voor de gebreken die door derden worden veroorzaakt, ben je verzekerd via de maatschappij waar je leaset. Wanneer schade is ontstaan door een onbekende manier, dan is het belangrijk zo snel mogelijk contact op te nemen met je leasemaatschappij.
Overweeg je een EV te leasen? Bij private lease betaal je een vast maandbedrag waar alles bij inbegrepen zit, heb je geen hoge spaarrekening nodig om in de nieuwste modellen te kunnen rijden en lever je na afloop van de afgesproken termijn de auto in. Wij hebben de beste elektrische voertuigen die je kunt leasen – beiden van Opel – in 2023 voor je op een rij gezet.
De Opel Mokka-e kun je beschrijven als volledig duurzaam, een hoog rijcomfort en geweldige (technische) prestaties. Met de aanbieding bij auto.nl rijd je deze Opel, inclusief achteruitrijcamera, nu vanaf 489 euro per maand.
Daarnaast kun je voor dit volledig elektrische model ook subsidie aanvragen. Voor dit bedrag kun je in alle stilte genieten van alles wat er om je heen gebeurt tijdens je rit, dankzij de geluidsarme accu. Je laadt de accu bij een laadpunt van 11 kW binnen 2 uur tijd op tot een actieradius van 110 kilometer. Bij een laadpunt van 50 kW laad je 80% van de accu op in 1 uur. De geschatte totale actieradius betreft een redelijke afstand van gemiddeld 243 kilometer.
De belangrijkste specificaties staan hieronder op een rij:
Carrosserie | SUV |
Aantal deuren | 5-deurs |
Aantal zitplaatsen | 5 zitplaatsen |
Schakeling | Automaat |
Aandrijving | Voorwiel |
Topsnelheid | 150 km/u |
Acceleratiesnelheid | 9 seconden |
Actieradius | 243 kilometer |
Het design van de geluidsarme Opel Corsa-e, zal je niet snel vervelen. Met de private lease aanbieding van auto.nl rijd je de nieuwste Corsa-e voor een maandelijks bedrag vanaf 420 euro per maand. De elektromotor maakt het private leasen van dit model fiscaal aantrekkelijk aangezien je een subsidie kunt aanvragen.
Ben je bang dat deze compacte Opel Corsa-e niet beschikt over voldoende ruimte in je kofferbak? Met de extra deur open je de toegang tot veel ruimte. Daarnaast is de accu snel op te laden: bij een laadpunt van 11 kW beschik je binnen 2 uur over een actieradius van 110 kilometer. Bij een krachtigere laadpaal van 50 kW laad je binnen 1 uur je accu voor 80% op met een actieradius van plusminus 275 kilometer. De totale actieradius betreft gemiddeld 295 kilometer.
De belangrijkste specificaties van deze Corsa-e staan hieronder overzichtelijk weergegeven:
Carrosserie | Hatchback |
Aantal deuren | 5-deurs |
Aantal zitplaatsen | 5 zitplaatsen |
Schakeling | Automaat |
Aandrijving | Voorwiel |
Topsnelheid | 150 km/u |
Acceleratiesnelheid | 8 seconden |
Actieradius | 295 kilometer |
Elk voertuig, hoe zuinig je ook bent, vertoont enige mate van slijtage in de loop der tijd van gebruik. Hoe meer kilometers je aflegt, hoe meer slijtage er plaatsvindt. Niet alle slijtage aan je voertuig wordt gezien als gevolgen van gebruik, maar als schade. Als je aan het einde van de looptijd je elektrische leaseauto inlevert, wordt er aan de hand van het innameprotocol gekeken welke beschadigingen vallen onder schade en welke onder gebruikssporen. Zo vallen bijvoorbeeld krassen die niet door de lak heen gaan, kleine krassen bij de portiersloten en steenslag onder gebruiksschade. Krassen die veroorzaakt worden door poetsen met schurend materiaal, ingebrande vogelpoep of krassen die door de lak heen gaan, worden gezien als schade.
Bekijk hier het overzicht van mogelijke gebruikerssporen als je een elektrische leaseauto afneemt bij auto.nl.
Ondanks dat je opgebouwde schadevrije jaren niet van invloed zijn op de lease-aanvraag die je doet, is deze informatie wel noodzakelijk voor de verzekering die af wordt gesloten bij je leaseovereenkomst. Om de betaalbaarheid van leasen te kunnen blijven realiseren, wordt er een grens getrokken bij nul jaren. Overigens is het aantal jaren niet van invloed op het leasebedrag wat je per maand gaat betalen. Heb je schade aan je leaseauto? Dan lever je na een ingediende claim plusminus 5 jaar schadevrije jaren in.