fbpx
Laadpas elektrische auto

Proef met het opladen van elektrische auto’s op Duitse snelwegen gestart

Je elektrische tandenborstel opladen via inductietechnologie is allang bekend. Voor elektrische auto’s is het draadloos opladen via deze technologie nog volop in ontwikkeling. In het verleden hebben er al meerdere tests plaatsgevonden rondom het testen van draadloos opladen van elektrische auto’s.

Binnenkort gaat de proef van start op een Duitse snelweg, waarbij elektrische personenauto’s tijdens het autorijden zullen worden opgeladen. Dit zal plaatsvinden via de zogenoemde inductieplaten die in het wegdek verwerkt zitten. Als deze proef slaagt, zal dit grote gevolgen hebben: auto’s hoeven dan wellicht nooit meer opgeladen te worden aan de laadpaal.

Eerdere experimenten met draadloos opladen

Eerdere experimenten gingen vooral over het draadloos opladen van auto’s die stilstaan. Een voorbeeld hiervan is het oplaadplateau van BWW, BMW Wireless Charging genoemd. Hiermee kan de auto met behulp van een hoogspanningaccu worden opgeladen over een afstand van acht centimeter. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van een inductie-laadstation, waardoor kabels niet meer nodig zijn. Het inductie-laadstation beschikt over een capaciteit van 3,2 kW. Hiermee is de accu binnen ongeveer 3,5 uur volledig opgeladen.

Wil je de BMW Wireless Charging aanschaffen? Dan betaal je voor de optie 950 euro en voor het accessoire 2.380 euro.

Voorbereidingen proef

Duitsland probeert invulling te geven aan de volgende stap in het groene rijden: het draadloos op kunnen laden tijdens het (snel) rijden met je auto. Al sinds afgelopen juli zijn de voorbereidingen voor deze proef in Duitsland van start gegaan. Toch is het experiment pas sinds 21 november bekend gemaakt. Voor dit experiment heeft onder andere het Duitse ministerie voor Economische Zaken en Klimaat een flinke investering gedaan. Het doel van het Duitse ministerie is om elektrische auto’s nóg aantrekkelijker te maken. In totaal is er een investeringsbedrag van 7,5 miljoen euro opgehaald.

Energie gaat verloren bij draadloos opladen

Als je erover nadenkt, zijn er veel voordelen te bedenken aan het draadloos opladen van elektrische auto’s. Tot nu toe hebben eerdere experimenten nog niets doorslaggevends opgeleverd. Tijdens eerdere tests is echter wel gebleken dat er bij draadloos opladen veel energie verloren gaat. Zeker als je dit vergelijkt met het opladen via een kabel.

Efficiëntie lijkt door het verliezen van energie momenteel nog een groot probleem te zijn. Ontwikkelaars laten weten nu tot wel 93 procent efficiënt te kunnen laden. Dit kan echter alleen onder perfecte omstandigheden behaald worden. Bij het opladen van een elektrische auto met kabel, is dit percentage 96.

Huidige proef in Duitsland

Electreon heeft al enkele experimenten uitgevoerd. Tijdens de nieuwe proef wordt de focus gelegd op de personenauto’s. Ondanks dat er tot op de dag van vandaag weinig succes is behaald met het draadloos opladen van auto’s, is er ook vanuit Nederland veel belangstelling voor het experiment met de inductietechnologie. Dit vanwege de potentieel grote voordelen die hiermee gepaard gaan.