Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Hoe zit het met garantie bij een tweedehands auto?

Bij alles wat je aanschaft – of het nu een nieuw of een tweedehands product is – mag je verwachten dat het product doet wat het moet doen. Dit wordt conform verwachtingen genoemd. Is dit niet het geval? Dan spreek je van non-conformiteit. Zo mag je van een wasmachine verwachten dat het je kleding goed schoon wast. Van een auto mag je verwachten dat deze je veilig naar de plek van bestemming brengt. 

Wat mag en kun je verwachten van een tweedehands auto? Je leest alles over garantie bij de aankoop van een tweedehands auto in deze blog. 

Wat betekent wettelijke garantie bij een occasion?

Met wettelijke garantie wordt bedoeld dat de auto die je koopt, doet wat je redelijkerwijs mag verwachten. Per 27 april 2022 is de wettelijke garantie op een (tweedehands) auto verlengd. Jij als consument bent door deze aanpassing van de wet nog beter beschermd. Voor de verlenging was deze wettelijke garantie zes maanden. Sinds april is dit verlengd naar 12 maanden. Heb je een auto aangeschaft bij een garage, online platform of een bedrijf? En heb je de auto voor aankoop goed gecontroleerd op gebreken? Dan kun je er vanuit gaan dat het product doet wat de koper heeft beloofd

De onderzoeksplicht bij wettelijke garantie 

Als je besluit om een tweedehands auto aan te schaffen, heb je als consument de zogenoemde onderzoeksplicht. Dit houdt in dat je verplicht bent om onderzoek te doen naar de staat van de auto, als je aanspraak wilt maken op de wettelijke garantie. Hoe ver de onderzoeksplicht gaat, is afhankelijk van de aard van de zaak en overige omstandigheden. Als consument moet je doen wat in je mars ligt om miskopen te voorkomen. Hierbij is het belangrijk jezelf af te vragen: komt de reële verwachting overeen met de staat van de auto? 

Mededelingsplicht voor de verkoper van de auto 

De verkoper heeft dan weer aan zijn kant de mededelingsplicht, ook wel bekend als spreekplicht. Wanneer je als verkoper van een gebrek af weet, ben je verplicht dit te melden aan de consument of koper. Het probleem bij de mededelingsplicht is vaak dat er niet te bewijzen valt of een verkoper op het moment van verkopen op de hoogte was van het gebrek. 

Verborgen gebreken bij een tweedehands auto

Bij een verborgen gebrek is het belangrijk dat het gebrek ook daadwerkelijk onbekend geweest is voor zowel koper als verkoper. Als je als verkoper voor aankoop al afwist van een gebrek, dient dit mee te zijn genomen in de hoogte van de koopsom. De verkoper kan niet worden aangesproken op het gebrek dat al was medegedeeld. Bij een verborgen gebrek vallen de kosten voor reparatie niet onder de garantie. Ontstaat een gebrek aan je tweedehandsauto pas later? Dan zijn de kosten in de meeste gevallen voor jou als koper Een gebrek dat later blijkt, valt dus ook niet onder de garantie, tenzij je als koper kunt bewijzen dat de verkoper van tevoren hier al vanaf wist. 

Meest voorkomende fouten in het aankoopproces 

Om zeker te weten dat je als consument aanspraak kunt maken op de wettelijke garantie als dat nodig blijkt te zijn, hebben wij de meest voorkomende fouten in het aankoopproces op een rij gezet: 

  1. Bij aankoop neem je niemand mee met technische kennis 

Deze fout komt vooral veel voor als een consument een tweedehands auto wil aanschaffen bij een particulier of op een online platform. Als je zelf geen technische kennis over auto’s hebt, is het niet mogelijk om de auto goed te controleren op gebreken. Neem dan dus altijd iemand mee die veel weet over de technische staat van een auto, zodat je dit goed kunt onderzoeken.

  1. Je maakt geen proefrit 

Een proefrit laat veel zien over de staat van een auto. Je komt eventuele gebreken tijdens deze rit eerder tegen dan wanneer je alleen een rondje loopt om je auto. 

  1. Voorafgaand heb je je niet goed verdiept in de geschiedenis 

Een andere veelgemaakte fout is dat kopers zich voorafgaand niet verdiepen in het verleden van de auto. Dit kun je doen door bijvoorbeeld inzicht te krijgen in de mate van onderhoud, hoeveelheid en type reparaties en de apk geschiedenis. Ook is het mogelijk om als particulier bij de RDW een teller-rapport op te vragen

  1. Gegevens van particuliere verkoper worden vergeten 

Naast het checken van de auto zelf, is het ook goed om de eigenaar van de auto na te gaan. Is de verkoper wel de daadwerkelijke eigenaar? Staat de auto niet opgegeven als gestolen? Hoeveel eigenaren zijn er in totaal geweest bij de auto die je wilt aanschaffen? Tot slot is het goed het chassisnummer, ook wel voertuigidentificatienummer op te zoeken. Hiermee check je online of het voertuig als gestolen opgegeven staat. 

Hoe zit het met garantie bij online platforms? 

Als je een product online aanschaft, geldt de wettelijke garantie. Zoals eerder genoemd is de termijn van de wettelijke garantie onlangs aangepast van 6 maanden naar 12 maanden. Dit betekent dat de auto die je aanschaft moet doen waarvoor je hem koopt, namelijk rijden. Het is wel belangrijk dat je het product normaal gebruikt. 

Sinds 2017 verkoopt auto.nl online allerlei typen auto’s. Bij auto.nl kun je terecht als je online een auto wilt kopen, private leasen of je auto wilt inruilen. Als je kijkt naar garantie, is er een verschil in de garantie op nieuwe auto’s en op tweedehands auto’s. Op nieuwe auto’s die worden aangeboden bij auto.nl is de standaard wettelijke garantie van toepassing. Dit wordt ook wel de fabrieksgarantie genoemd. De exacte regels omtrent garantie zijn verschillend per merk en soms zelfs per model. Lees je voorafgaand aan je aankoop daarom altijd in bij het betreffende automerk. Goed om te weten is dat kosten voor slijtage aan koppeling, banden en remmen niet vallen onder de fabrieksgarantie. Dit wordt gezien als gebruikskosten. 

Op alle tweedehands auto’s die worden verkocht bij auto.nl wordt standaard 12 maanden garantie aangeboden. Ook hier vallen kosten voor slijtage aan bijvoorbeeld banden, remmen en de koppeling niet onder de garantie, maar zijn dit gebruikskosten voor jou als koper. 

De meest populaire nieuwe auto’s? 

BOVAG garantie bij auto.nl 

Wist je dat auto.nl ook aangesloten is bij BOVAG? Dit is de grootste brancheorganisatie voor bedrijven die zich bezighouden met mobiliteit. Om te beschikken over een BOVAG kwaliteitskeurmerk, moet je aan strenge kwaliteitseisen voldoen. De BOVAG garantie is een extra dekking ten opzichte van de wettelijke garantie. Deze garantie heeft een duur van 12 maanden en dekt gebreken die ontstaan zijn binnen de garantieperiode en gebreken die niet zichtbaar waren bij aankoop. 

De wettelijke garantie betekent in praktijk dat je als verkoper de eerste 12 maanden na aankoop bij een klacht van de koper aan moet kunnen tonen dat er sprake is van een onterechte klacht, omdat de verkoper dit bijvoorbeeld vooraf heeft medegedeeld of omdat er sprake is van een verborgen gebrek. Kun je dit niet aantonen als verkoper? Dan moet je het probleem op tijd oplossen. 

Het verschil tussen de wettelijke en de BOVAG garantie is dat de BOVAG garantie echt iets gedurende een bepaalde periode garandeert. Je weet dus van tevoren goed waar je aan toe bent als er iets kapot gaat. Als koper hoef je bij de BOVAG garantie niet te vrezen dat de verkoper bewijs levert dat een bepaald gebrek wel verwacht had mogen worden. Vandaar dat BOVAG garantie ook wel de ‘geen gezeur garantie’ genoemd wordt. Kortom, bij deze vorm van garantie heb je zekerheid op een werkende auto. 

Ondervind je gebreken aan je nieuwe (tweedehands) auto die je bij auto.nl hebt gekocht? Dan worden gebreken die zich voordoen tot 12 maanden na aankoop kosteloos hersteld. Onder de BOVAG garantie vallen zowel de kosten voor (nieuwe) onderdelen als de manuren die nodig zijn om de gebreken te herstellen.