Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Dit moet je weten over elektrische voertuigen met een automaat

De auto met een handbak raken steeds meer in vergetelheid. In 2017 hadden er bijna 6,5 miljoen personenvoertuigen in Nederland een handgeschakelde transmissie. Dit aantal is in 2022 gedaald naar bijna 6 miljoen, zo blijkt uit cijfers van BOVAG. Voertuigen die beschikken over een automaat worden daarentegen steeds populairder. Wanneer je besluit een elektrisch voertuig aan te schaffen, zal het je opvallen dat al deze modellen altijd beschikken over een automaat. 

Welke elektrische voertuigen met een automatische transmissie zijn onze favoriet? En hoe werkt een automaat? Je leest het in dit artikel. 

Onze favoriete elektrische voertuigen met automaat 

Wij hebben onze favoriete elektrische voertuigen met automaat hieronder op een rij gezet. 

#1 Opel Mokka-e

De Opel Mokka-e rijdt compleet op de elektromotor en beschikt hiermee vanzelfsprekend over een automatische transmissie. Op een volle acculading kan dit model je dagelijkse ritten naar bijvoorbeeld je werk of het centrum met gemak afleggen. Wist je dat de Opel Astra Electric beschikt over eenzelfde lithium-ion batterij en elektromotor als de Mokka-e? Hiermee is het mogelijk om afstanden af te leggen tot maximaal 406 kilometer.

Het gaat hierbij om de modellen uit 2021 tot 2023. De praktische actieradius verschilt natuurlijk altijd iets van de vastgestelde actieradius vanuit de fabriek en varieert van 185 tot maximaal 395 kilometer. Hoever je werkelijk kunt rijden op een volgeladen accu hangt onder andere af van of je in de winter of zomer rijdt en of je vooral ritten op de snelweg maakt of door de stad. 

Dit model is inclusief onder andere een afwijkende dakkleur, extra getint glas, parkeersensoren, 12 Volt aansluiting, regensensor, keyless start, achteruitrijcamera, dodehoek detector en verkeersborden detectie. De belangrijkste eigenschappen van deze Opel Mokka-e staan hieronder toegelicht:

CarrosserieSUV
Aantal deuren5
Aantal zitplaatsen5
TransmissieAutomaat
Vermogen136 pk
Topsnelheid150 kilometer per uur
AandrijvingVoorwiel (FWD)
EnergielabelA

#2 Mazda MX-30

Met de geluidsarme elektromotor van de Mazda MX-30 rijd je krachtig en snel naar je plaats van bestemming, zonder schadelijke stoffen uit te stoten. De batterijcapaciteit bedraagt 35,5 kWh bij een MX-30 met een bouwjaar van 2020. Dit betekent een actieradius van 200 kilometer als je zowel op de snelweg als door de stad rijdt.

Rijd je alleen door de stad, dan kan je tot maximaal 62 kilometer verder afleggen. Let wel: dit betreft de WLTP-cyclus. Met deze afstanden voldoet dit model van Mazda eenvoudig aan de behoeften van Europese automobilisten, uitgaande van een gemiddelde autorit van 48 kilometer per dag. 

Dit model is inclusief automatisch dimmende buitenspiegels, keyless entry, schuif-/kanteldak, achteruitrijcamera, rondomzicht camera, regensensoren, verwarmde voorstoelen en stuurwiel en adaptieve cruise control. Hieronder staan de belangrijkste eigenschappen van de Mazda MX-30 op een rij:

CarrosserieSUV
Aantal deuren5
Aantal zitplaatsen5
TransmissieAutomaat
Vermogen145 pk
Topsnelheid140 kilometer per uur
AandrijvingVoorwiel (FWD)
EnergielabelA

#3 Nissan Leaf 

Schaf je de Nissan Leaf aan, dan is het mogelijk om in aanmerking te komen voor de EV subsidie van maximaal 2.000 euro. De accu van dit model beschikt over een capaciteit van 40 kWh. Hiervan is 39 kWh naar schatting daadwerkelijk te gebruiken. In de praktijk betekent deze capaciteit ongeveer 235 kilometer elektrisch rijbereik. Deze actieradius geldt voor de Nissan Leaf modellen met een bouwjaar van 2018 tot 2022. 

Dit model is inclusief onder andere extra getint glas, centrale deurvergrendeling die werkt op afstandbediening, parkeersensoren, 12 Volt aansluiting, keyless start, cruise control, een verwarmd stuurwiel en verwarmde voorstoelen. Je leest hieronder de belangrijkste eigenschappen van dit model: 

CarrosserieHatchback
Aantal deuren5
Aantal zitplaatsen5
TransmissieAutomaat
Vermogen150 pk
Topsnelheid144 kilometer per uur
AandrijvingVoorwiel (FWD)
EnergielabelA

Wil je een EV occasion met automaat kopen? Let bij aanschaf er goed op dat er geen geluiden worden gemaakt onderweg. Valt het gebok of gesputter op tijdens je rit? Dan is het goed om de versnellingsbak na te laten kijken. Dit kan betekenen dat je bijvoorbeeld je versnellingsbak moet laten doorspelen of dat er onderdelen vervangen moeten worden. 

Hoe werkt een ‘gewone’ automaat?

Een automaat wordt ook wel een elektrisch voertuig met automatische versnellingsbak genoemd of met automatische transmissie. Het woord zegt het al: je hoeft niet met de hand te schakelen. Dit gaat automatisch. Hoe dit werkt? De koppelingen staan met diverse assen van het tandwielstelsel in verbinding en worden hydraulisch vastgesteld. Wanneer je een bepaalde snelheid bereikt, beland je vanzelf op een volgende ‘trap’. Kortgezegd zorgt de oliedruk ervoor dat je bij een bepaald toerental doorschakelt naar een hogere versnelling. Als je snelheid afneemt, zal de versnellingsbak automatisch worden overgebracht naar een lagere versnelling. 

Wanneer rijd je in welke stand?

Voor het rijden in een EV met automatische transmissie is het niet nodig om in een handleiding omtrent schakelen te duiken. Wel kan enige uitleg op zijn plaats zijn. Belangrijk om te weten is dat je het rempedaal niet los moet laten als de auto stil moet blijven staan. Dan begint een EV doorgaans namelijk al met rollen en langzaam wegrijden. Wil je zuinig rijden? Dan is het verstandig om nog eerder het gas los te laten, zodat je al langzaam afremt en energie terugwint middels de dynamo’s in de auto.

Bij een automaat is er – in tegenstelling tot een voertuig met versnelling – geen versnellingspook. Wel heb je een zogenoemde schakelpook met verschillende standen. Standaard vind je hier de letters N, P, D en R. Hieronder een korte uitleg van de verschillende standen:

N staat voor Neutraal: Je kunt deze stand gebruiken als je kort stil moet staan en je het voertuig stationair wilt laten draaien 

P staat voor Park: Bij het parkeren van je voertuig zet je de schakelpook in deze stand. Hiermee zorg je dat de versnellingsbak geblokkeerd wordt. Je kunt het vergelijken met een soort handrem.

D staat voor Drive: Als je wilt rijden – ongedacht de snelheid die je rijdt – is deze stand de juiste. Tijdens de rit hoef je niet meer om te kijken naar de schakelpook.

R staat voor Reverse: Wil je inparkeren of moet je in zijn achteruit? Dan zet je de schakelpook in deze versnelling.