Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

elektrisch rijden

Zo gaan elektrische auto’s bijdragen aan het stroomnet

Als je veel bezig bent met verduurzamen en bij wilt dragen aan het behalen van de VN-klimaatdoelen, dan zul je vast op de hoogte zijn van de ontwikkelingen van het stroomnet (en de problemen daarin). Lees in dit artikel hoe elektrische auto’s hier een belangrijke rol in kunnen gaan spelen.

Problemen elektriciteitsnet

Het elektriciteits- of stroomnet is het netwerk van elektriciteitsvoorzieningen die door Nederland loopt. Dit is de laatste maanden meerdere keren op het nieuws gekomen. Niet alleen door nieuwe ontwikkelingen, maar ook doordat er steeds meer problemen opspelen.

Het grootste probleem? Het netwerk zit ramvol. Er worden zoveel woningen, bedrijven, bouwprojecten, etc. op aangesloten, dat er nu niks en niemand meer bijpast. Dit komt onder andere door de gigantische groei in elektrische auto’s én in het gebruik van zonnepanelen.

Elektrische auto zijn vaak de grootste bezetters, tot het punt dat ze vrijwel de helft van de energierekening van een huishouden op hun naam hebben staan. Ook voor het stroomnet is dit zwaar, aangezien men de EV’s allemaal op hetzelfde tijdstip aan de lader hangen. Hier lijkt nu dé oplossingen voor in de maak te zijn. Voorbeelden hiervan zijn bi-directioneel laden en nieuwe innovaties die de communicatie tussen de verschillende apparaten verbeterd.

De bijdrage van EV’s

Zo’n oplossing bevindt zich al in de nieuwste generatie elektrische auto’s. Deze kunnen namelijk bi-directioneel laden. Dit houdt in dat je de energie in de auto, via de laadpaal weer terug kan sturen naar het stroomnet.

In essentie wordt de elektrische auto dan een soort mobiele batterij, waarmee je je eigen huis of buurt van stroom kunt voorzien. Zo kan een huishouden deels zelfvoorzienend gaan werken. Deze oplossing zal helpen bij het stabiliseren van het elektriciteitsnet, het afvlakken pieken in de stroomvraag en kan er efficiënter gebruik gemaakt worden van duurzame energie van bijvoorbeeld zonnepanelen.

Er zijn een aantal manieren waarop bi-directioneel laden gebruikt kan worden. Zo heb je ‘Vehicle-to-load’ (V2L), wat inhoudt dat je EV eigenlijk een rijdende oplader is. Je kunt er dan allerlei apparaten zoals telefoons, laptops, elektrische fietsen of zelfs een grasmaaier aanhangen.

Ook is er ‘Vehicle-to-grid'(V2G), wat betekent dat de stroom van de auto terug naar het net gestuurd wordt. Zo kunnen piekmomenten in stroom gebruik afgevlakt worden, doordat de auto extra stroom levert. Dit kan ook andersom. Als het net overtollig stroom heeft, dan worden de verbonden auto’s sneller opgeladen. Uiteindelijk zou een EV ook als thuisbatterij moeten gaan werken met het ‘Vehicle-to-home’ (V2H) systeem, maar zo ver zijn we in 2024 nog niet.

Helaas zijn er ook uitdagingen

Dit klinkt natuurlijk mooi, maar we weten allemaal dat het in werkelijkheid niet zo makkelijk is. Er zal een hoop werk in gaan zitten voordat we dit soort functies optimaal kunnen gebruiken.

Zoals je eerder hebt kunnen lezen, hebben alleen de meest recent uitgebrachte elektrische auto’s de mogelijkheid tot bi-directioneel laden. Dat betekent dat er vrijwel alle EV’s die nu op de weg rijden dit niet kunnen. Dit geldt ook voor de laadpalen.

Om deze toepassingen effectief te laten werken, moeten de auto, de laadpaal en het stroomnet goed met elkaar kunnen communiceren om dat proces in goede banen te leiden. En omdat het merendeel van de bestaande laadpalen openbaar zijn, zullen meerdere partijen de installatie van deze oplossing met elkaar moeten afstemmen.