fbpx

Dalende actieradius bij elektrische auto’s in de winter: hoe kan dat?

Zodra de temperatuur buiten begint te dalen, beginnen auto’s het steeds lastiger te krijgen. Zo zie je soms bijvoorbeeld dat auto’s niet meer starten of last hebben van het zout dat op de wegen wordt gestrooid. Rijd je een elektrische auto? Dan zul je in de winter merken dat de actieradius van de auto begint te dalen.

Wat is de oorzaak van een dalende actieradius in de winter en wat kun je hieraan doen? Je leest de antwoorden op deze vragen in dit artikel.

Batterijen in een elektrische auto

De grootste reden waarom de actieradius minder wordt gedurende de wintermaanden, is de batterij. De huidige elektrische auto’s op de markt beschikken over de zogenoemde lithiumionbatterijen. Deze batterij is gevoelig voor de buitentemperatuur, net als je telefoon. Ga je bijvoorbeeld op wintersport? Dan loopt een batterij ook sneller leeg.

De lithiumionbatterij functioneert het beste bij een temperatuur van 20 tot 25 graden. Is het warmer of kouder buiten? Dan zul je zien dat dit invloed heeft op het functioneren van je accu. De prestaties van de accu kunnen in kou met 30% afnemen.

Actieradius vergroten in de winter

Als het buiten vriest, doe je al snel de verwarming in de auto aan. Deze verwarming komt ergens vandaan en vraagt dus ook om energie. Deze energie komt uit je accu. Als gevolg hiervan gaat de accu sneller leeg, waardoor je dus minder kilometers kunt maken met een volle accu.

Er zijn een aantal maatregelen die je kunt treffen om de actieradius van je elektrische auto te vergroten gedurende de wintermaanden. We lichten twee belangrijke maatregelen uit:

  • Maak alleen gebruik van de stoelverwarming. Waarom? Stoelverwarming werkt sneller dan de verwarming in je auto en staat daarnaast ook nog eens direct in contact met je lichaam. Je voelt het sneller als het warmer wordt en verbruikt zo minder energie voor het verwarmen van de auto.
  • Voorverwarming is vaak mogelijk bij een elektrische auto. Stel op tijd voordat je wilt vertrekken een tijd in waarop je auto zich begint voor te verwarmen. Dit kun je bijvoorbeeld doen als de auto nog aan de stekker ligt op te laden. Ideaal: je vertrekt in een warme auto mét een volle accu.

Meer weten over elektrisch rijden? Bekijk dan de pagina elektrisch rijden.