Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Uit een landelijk onderzoek van de ANWB is gebleken dat meer dan 1 op de 3 ondernemers denkt dat hij of zij niet in staat is om over te stappen naar een elektrisch voertuig. Ondernemers benoemen verschillende nadelen van elektrisch rijden die hun tegenhouden om de overstap te maken.
Maar liefst 69% van de mkb’ers en zzp’ers die meededen aan het onderzoek van de ANWB benoemden dat zij de hoge aanschafprijs van elektrische auto’s zien als nadeel. Hier zit een kern van waarheid in: over het algemeen hebben elektrische auto’s een hogere aanschafprijs dan brandstofauto’s. Maar dankzij technologische ontwikkelingen en het harde werk van fabrikanten om steeds meer en meer auto’s op de markt te krijgen, zal de aanschafprijs gaan dalen. Verwacht wordt dat in 2027 elektrische auto’s zelfs goedkoper zullen zijn dan brandstofauto’s. Daarnaast zijn elektrische voertuigen doorgaans wel voordeliger wat betreft gebruikskosten, zeker met de hoge brandstofprijzen van tegenwoordig.
Op dit moment zijn er al heel veel verschillende elektrische auto’s op de markt te vinden. Het kiezen van de juiste auto kan dus moeilijk zijn. Daarom hebben wij een buying guide opgesteld die jou kan helpen bij het maken van deze keuze.
Wat volgens 57% van de zakelijke rijders in dit onderzoek ook een pijnpunt is die de overstap naar elektrische auto’s tegenhoudt, is de te lage actieradius. De meerderheid in dit onderzoek gaf namelijk aan dat ze minimaal 600 kilometer willen kunnen rijden. Helaas hebben de meeste elektrische auto’s nog geen actieradius van 600 kilometer. En de modellen die dit wel kunnen zijn voor een grote groep ondernemers onbetaalbaar. Maar net als dat de aanschafprijs aan het dalen is, is de actieradius dankzij innovaties aan het stijgen. Door de grote concurrentie in de markt zijn producenten constant bezig om de actieradius te verhogen. Zo zijn er al een aantal modellen die meer dan 1000 kilometer kunnen rijden zonder op te hoeven laden.
Uit het onderzoek van de ANWB blijkt echter ook dat ongeveer de helft van de ondernemers dagelijks minder dan 50 kilometer rijdt. De wens naar een hoge actieradius van 600 kilometer blijkt dus een stuk hoger te liggen dan de daadwerkelijke behoefte. Als je namelijk minder dan 50 kilometer per dag rijdt, kun je een aantal dagen met een accu doen, zelfs met de accu van een EV met een relatief lage actieradius. Wat de wens van ondernemers waarschijnlijk voedt, is het feit dat zij gewend zijn en niet willen afwijken van de gewoonte om maximaal 1 of 2 keer in de week te tanken. Ondernemers verwachten dat ze met een EV vaker brandstof moeten bijvullen en zien dit als barrière.
Zo komen we ook bij het volgende verwachte nadeel dat uit het onderzoek naar voren komt: 29% van de ondernemers zegt dat er te weinig oplaadpunten zijn. Dit hangt samen met het feit dat de actieradius te laag is: je kunt niet gemakkelijk onderweg opladen.
Nederland heeft echter de hoogste laadpaaldichtheid ter wereld. Er zijn maar liefst 64 openbare laadpalen per 100 kilometer te vinden door heel Nederland, waardoor er op elke route meerdere te vinden zijn, net als in woonplaatsen. Daarnaast is het tegenwoordig ook vrij gemakkelijk om zelf een laadpaal aan te schaffen en te installeren. De laadpaal kan op de werkplek of thuis komen, waardoor je iedere dag, mits nodig, op kunt laden.
Al met al blijkt dat een deel van de ervaren barrières om zakelijk over te stappen naar elektrisch, feitelijk gezien niet aan de orde hoeven zijn, of in ieder geval meevallen. Tel daarbij op dat het hebben van een elektrische auto niet alleen financiële voordelen heeft, maar ook het imago van een bedrijf verbetert en het lijkt ook juist zakelijk steeds aantrekkelijker om elektrisch te gaan rijden.
Naast haar koppositie in het aantal laadpalen, is er in Nederland ook een ruim aanbod verschillende laadpassen die je zo voordelig mogelijk gebruik laten maken van de laadpalen. Wij hebben de beste laadpassen voor zakelijke gebruikers vergeleken. Benieuwd welke dit zijn?