De techniek achter de e-bike

Er zijn veel aspecten waar je op moet letten als je een e-bike wilt aanschaffen. Zo spelen de accu, motor, versnellingen en het display een belangrijke rol in het beslissingsproces. Maar hoe weet je nu waar je precies op moet letten bij het bekijken van de verschillende onderdelen? In dit artikel zoomen we in op de techniek achter de elektrische fiets. Zo weet je straks precies waar je op moet letten tijdens de aanschaf.

3 belangrijkste technieken achter de elektrische fiets:

Iedere e-bike zorgt voor een andere rij-ervaring. Waar dat precies aan ligt? De technieken die in je fiets zijn gebruikt. De motor, de versnellingen en het gewicht van de elektrische fiets spelen een belangrijke rol voor het fietscomfort. In de rest van dit artikel zetten we uiteen welke invloed deze componenten hebben op je fietservaring.

1. Positie van de motor

De positie van de motor heeft een grote invloed op de stabiliteit van de fiets. Vanuit de accu wordt er energie naar de motor vervoerd. Hierdoor gaat het trappen makkelijker. Hoe meer energie er naar de motor wordt geleverd, hoe makkelijker de pedalen rondgaan. De positie van de motor bepaalt in grote mate hoe je fietsritje voelt. De motor kan bevestigd worden op het voorwiel, in het midden of op het achterwiel.

Motor op het voorwiel

Als je voor een relatief goedkope fiets kiest, zul je vaak zien dat de motor op het voorwiel geplaatst is. Voor de fabrikant is dit namelijk de makkelijkste en snelste manier om een motor te plaatsen op een e-bike. Het voordeel van de voorwielmotor is dat deze motor stiller is dan de midden- en achterwielmotor. Bovendien kan je hierdoor kiezen voor een dichte kettingkast, wat jou op den duur onderhoudskosten scheelt! Deze motor is het meest geschikt voor normaal gebruik. Je hebt ook de mogelijkheid om zonder trapondersteuning te fietsen. 

Het nadeel van deze motor is dat hij relatief laat op gang komt. Pas na twee seconden ga je de motor voelen. Bovendien heeft deze motor moeite bij verschillende wegdekken, zoals zandwegen, veel bladeren op de weg, sneeuw en ijzel. Een voorwielmotor is niet aan te raden als je wilt fietsen door heuvelachtig gebied, doordat de trapondersteuning minder kracht heeft dan de andere motoren.

Motor op het midden van de e-bike

Een middenmotor drijft het achterwiel aan. Deze fiets is het meest geliefd bij e-bike gebruikers. In tegenstelling tot een voorwielmotor, slaat de middenmotor gelijk aan zodra je begint met trappen. De krachtsensoren staan afgesteld op de kracht van de trapper. Zodra jij harder trapt, zal de motor de trapondersteuning ook harder laten werken. Vermindert de trapkracht? Dan zal ook de trapondersteuning verminderen. Het grootste voordeel van de middenmotor is de balans. Doordat het gewicht van de motor laag ligt en gelijkmatig is verdeeld, is het fietsen een stuk stabieler. Echter heeft een middenmotor een hogere instaphoogte. Dit werkt niet in het voordeel van ouderen, die hierdoor moeite kunnen ervaren met het opstappen. Bovendien zijn de kosten hoger dan andere motoren en is de motor gevoeliger voor storingen.

Achterwielmotor

Fietsen in een heuvelachtig landschap is het makkelijkst met een achterwielmotor, aangezien deze motor veel versnellingen heeft. De ondersteuning wordt aangedreven via het achterwiel. Ook van deze motor komt weinig geluid af. Helaas heeft ook deze motor nadelen. Zo is de fiets moeilijk te verplaatsen, omdat er veel gewicht op het achterwiel is bevestigd. Een lekke achterband is ook geen goed nieuws. Je kan namelijk niet zelf je achterband verwisselen, maar moet dit laten doen bij een fietsenmaker. Deze moet de fiets aan de computer verbinden om de fiets weer goed af te stellen.

2. Techniek achter de versnellingen

Naafversnelling

Voor weinig onderhoud is de naafversnelling ideaal. Er komt geen vocht en vuil in het systeem. Bovendien kun je schakelen als je stilstaat en is het erg makkelijk als je fietst. Het nadeel komt kijken bij het verwisselen van het achterwiel. De versnellingen zijn aangesloten op het achterwiel, wat voor complicaties kan zorgen bij het opzetten van een nieuwe achterband. Heb je hier zelf geen ervaring mee? Dan kun je dit het best bij een fietsenmaker laten doen.

Derailleurversnelling

Deze versnelling kan tot 27 verschillende standen hebben. Het is hierdoor perfect voor afwisselende landschappen. Bovendien is het gewicht vaak een stuk lager. Helaas is dit wel een open systeem, waardoor er regelmatig onderhoud moet worden uitgevoerd.

Traploze versnelling

Bij deze techniek zijn er oneindig veel versnellingen. Het schakelen kan zowel tijdens het fietsen als wanneer je stil staat. Het wisselen gaat handmatig, via een draaischakelaar op het stuur of met een automatische versnelling. Een automatische versnelling schakelt automatisch naar jouw gewenste trapsnelheid. Dit is in te stellen via de display op  de e-bike. Echter kost dit wel extra energie, waardoor de actieradius kan verminderen. 

3. Het gewicht bepalen

Elektrische fietsen kunnen erg zwaar zijn. Zo wegen de meeste e-bikes al gauw 20 kilo. Een elektrische fiets is voornamelijk erg zwaar door de motor en accu. Een gemiddelde accu weegt al drie kilo en een motor twee kilo. Als je op zoek bent naar een lichte elektrische fiets, kan je het beste een zo klein mogelijke accu en motor aanschaffen. Hierdoor is de actieradius wel kleiner en kan je minder kilometers afleggen met een volle accu. Net zoals een normale fiets, wordt een e-bike voornamelijk gemaakt van lichtgewicht aluminium.

Techniek achter elektrische fietsen

Techniek achter de accu van de e-bike

Meer weten over de accu van de elektrische fiets? Lees hier alles over de plaatsing en actieradius.

Conclusie: verschillende technieken

Verschillende technieken zorgen voor comfort bij een elektrische fiets. Kies wat het best bij jou past. Ben je op zoek naar stabiliteit tijdens het fietsen? Dan is de middenmotor ideaal. Als je niet op zoek bent naar super veel versnellingen is een naafversnelling ideaal, terwijl je voor heuvelachtig gebied beter voor een derailleurversnelling kunt kiezen. Het gewicht kan verminderd worden door een kleine accu en motor. Helaas maakt dat wel de actieradius kleiner. 

Meer lezen over de elektrische fiets? Lees dan ook over de accu en accu levensduur