Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Nieuw onderzoek laat zien dat 1 op 5 laadpalen niet werkt 

Er is wereldwijd een groot onderzoek vanuit de Harvard Business School geweest naar de functionaliteit van laadpalen. Het onderzoek heeft gekeken naar miljoenen recensies van laadpalen in Noord-Amerika, Europa, en Azië. En wat blijkt? 1 op de 5 laadpalen lijkt niet goed te werken. 

Laadpalen werken niet naar behoren 

De betrouwbaarheidsscore voor laadpalen is 78% volgens het genoemde onderzoek. De leidinggevende van het onderzoek, Omar Asensio, zegt dat met deze score deze palen zelfs onbetrouwbaarder zijn dan tankstations. Laadpalen kunnen niet werken vanwege bijvoorbeeld een storing, defecte laadkabel, een niet geactiveerde laadpas of een niet-erkende laadpaal. Daarnaast laat het onderzoek ook zien dat er vaak problemen zijn met de transparantie over de stroomprijzen van zulke laadpalen.  

Onduidelijkheid over prijzen 

Zo is er erg veel onduidelijkheid over de verschillende prijzen. Elke laadpaal is verplicht om een QR-code te hebben met actuele prijzen. Toch zijn er veel palen die dit niet hebben of waarvan de sticker vervaagd is. Het onderhoud van deze palen is dus een groot probleem, ook binnen Nederland. Hier moet dus snel iets aan gedaan worden als we ons laadnetwerk willen verbeteren en elektrisch rijden willen promoten. Ook lopen de laadtarieven sterk uiteen. Voor een laadbeurt in Zuid-Holland betaal je bijvoorbeeld 49,2 procent meer dan in Gelderland of Overijssel.

De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), de instantie die de vordering van het laadnetwerk in ons land onderzoekt, komt daarnaast met een actieplan om de prijstransparantie te verbeteren. Het constateert dat bijna de helft van de elektrische rijders in Nederland niet of nooit de prijs weet bij een openbare oplaadpaal. Het is cruciaal om dit te verbeteren, omdat het helpt bij het vergroten van vertrouwen van elektrische rijders

Laadnetwerk in Nederland 

In Nederland zijn er ruim 760.000 oplaadpalen, waarvan er 140.000 openbaar zijn. Als we het onderzoek moeten geloven en 22% van deze palen niet operationeel zijn, zouden er in totaal 109.000 werkende palen in ons land zijn. Echter is de schatting van 22% over 3 continenten verdeeld, waarvan sommige natuurlijk een groter aandeel aan niet-werkende palen zullen hebben. 

Echter zijn er ook een paar punten die het onderzoek aankaart die niet van toepassing zijn in ons land. Zo wordt er gesproken van ‘oplaad woestijnen’ waar er hele regio’s en provincies zijn waar geen laadpalen zijn. In Nederland is dat niet echt het geval, want op iedere straathoek is wel een laadpaal te vinden om je auto op te laden. Vooral in woonwijken en stedelijke omgevingen is er een ruim aanbod laadpalen. Het laadnetwerk van Nederland moet echter flink op de schroef. Zo moet er fors worden gegroeid om de capaciteit te vergroten en meer EV’s te kunnen dienen. Ook is het slim benutten van de capaciteit van het netwerk van cruciaal belang om niet achterop te raken.  

Daarnaast zijn er in Nederland grote verschillen te zien tussen regio’s in de verhouding van de mensen die thuis laden of in het openbaar. Dit komt vooral doordat mensen in sommige regio’s vaker beschikken over een eigen oprit waar private laadpunten geplaatst kunnen worden. In stedelijke gebieden is dit een stuk minder het geval en wordt meer gebruikgemaakt van het publieke netwerk. 

Overweeg je een laadpaal aan huis te laten plaatsen? Met een eigen laadpaal ben je minder afhankelijk van publieke laadpunten en betaal je in de meeste gevallen minder aan stroom. Zeker als je de laadpaal combineert met zonnepanelen.