Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Nieuw: de laadlantaarn plek om je EV op te laden

De gemeente Haarlemmermeer gaat een proef doen van een jaar waarbij elektrische en hybride voertuigen via lantaarnpalen geladen kunnen worden. Er worden din totaal rie van zulke lantaarns geplaatst in de Sleutelbloemstraat in Badhoevedorp.  Dit om de zogenoemde range anxiety tegen te gaan. De proef zal starten vanaf het moment dat de laadlantaarns geplaatst worden. Naar verwachting zal dit in september 2024 zijn. 

De klimaatwinst van elektrisch rijden

Met de elektrificatie van het wagenpark wordt klimaatwinst behaald. De lucht blijft immers schoner omdat er minder schadelijke stoffen worden uitgestoten. Omtrent de productie van EV’s kan er nog meer (klimaat)winst worden behaald. Momenteel is de productie van een elektrische auto vervuilender dan een benzineauto. Deze belasting is met name terug te zien in de Democratische Republiek Congo, Chili en China. Daarnaast leveren ook elektrische fietsen klimaatwinst op. Zeker als ze een auto die rijdt op benzine of diesel vervangen.

Meer oplaadpunten nodig 

In Nederland zijn er al meer dan een half miljoen aan laadpunten voor elektrische voertuigen, waarvan het grootste deel bestaat uit privélaadpunten. Hiermee behoort Nederland tot één van de koplopers binnen Europa. Omdat het aantal EV’s blijft groeien op de weg wordt de vraag naar meer laadpunten steeds groter. Vandaar dat overheden, kennisinstellingen en netbeheerders hun zorgen hebben uitgesproken over de toekomst van elektrisch rijden. Zonder extra maatregelen om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken, kunnen de klimaatdoelen omtrent mobiliteit in gevaar komen. In het klimaatakkoord staat vastgelegd dat alle voertuigen in 2050 geen schadelijke stoffen meer uit mogen stoten. Momenteel zijn er meer dan 335 duizend elektrische voertuigen. Het doel is om dit in 2030 te laten toenemen tot bijna 1,9 miljoen stuks.

De gemeente Haarlemmermeer wil de groei van het aantal laadpalen stimuleren en is hard bezig om de openbare laadplekken uit te breiden voor elektrische en hybride voertuigen. Naast openbare laadpunten, kunnen bewoners ook sinds januari dit jaar op de stoep hun elektrische auto laden. Dit kan door middel van een speciale kabelmat. Het idee voor de laadlantaarns kwam voort uit wens van de gemeenteraad in een motie van het CDA in 2017.

Hoe ziet het er in de praktijk uit? 

Maar hoe wordt deze proef uitgevoerd? Drie normale lantaarnpalen zullen worden vervangen door deze speciale laadlantaarns. De plek waarop deze komen te staan is bepaald samen met de inwoners van de Sleutelbloemstraat. Ze komen te staan op drie openbare parkeerplaatsen tussen de woningen. Dit zijn de zogenaamde ‘parkeerkoffers’. 

Elke parkeerkoffer zal één lichtmast krijgen. Elke laadpaal heeft twee oplaadpunten, waardoor deze lantaarns in totaal 6 auto’s van elektriciteit kunnen voorzien. De parkeerplaats is echter toegankelijk voor alle auto’s, dus niet alleen EV’s. Een tegel zal wel indiceren dat men hier een elektrische auto kan opladen. 

Uitkomst bepaalt toekomst laadlantaarn

De proef zal dus beginnen in september en de gemeente zal elk kwartaal de proef evalueren. Volgens de wethouder van Verkeer & Vervoer, Marja Ruigrok, moet het aantal laadpunten tussen 2022 en 2026 verdubbelen. Het combineren van lichtmasten en laadpunten is gunstig, want er wordt slim gebruikgemaakt van de openbare ruimte van de woonwijk. Dankzij deze nieuwe laadmogelijkheid voorkomt de gemeente dat er onnodig veel objecten op straat bij komen.