Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Worden EV’s goedkoper vanaf 2026? 

Wil je een elektrische auto aanschaffen? Dan zal het je opgevallen zijn dat dit nog niet zo goedkoop is. Immers is dit een belangrijke reden waarom er niet volop wordt gekozen voor elektrisch rijden. Toch lijkt er nu een omslag te komen in deze hoge prijzen. Dit is voornamelijk te wijten aan de dure batterijpakketten van deze elektrische modellen. De komende twee jaar zal er namelijk veel verandering komen in de productie van deze batterijen.

Kan er een aankomende prijsverlaging worden verwacht? 

Uit onderzoek van de Amerikaanse Golden Sachs blijkt dat de prijs van accupakketten de komende jaren drastisch gaat dalen. In 2020 betaalden fabrikanten nog zo’n 141 euro per kWh. Dit stond in 2023 op 137 euro per kWh. De prijs is dus langzaam aan het dalen. Toch moet de grootste daling er nog aankomen. Volgens Golden Sachs zal binnen twee jaar, in 2026, deze prijs ongeveer gehalveerd zijn naar 74 euro per kWh. 

Deze mogelijke prijsverlaging kan worden toegeschreven aan twee punten. Ten eerste zorgt de constante technologische innovatie ervoor dat er nieuwere batterijen en accu’s op de markt komen die efficiënter werken én goedkoper geproduceerd kunnen worden. Daarnaast is de metaalprijs ook aan het dalen. Lithium en kobalt zijn de afgelopen jaren goedkoper geworden. 

Exporteur China kan roet in het eten gooien 

China bezit momenteel veel van de mijnen waar deze essentiële grondstoffen te vinden zijn. Zo investeert het land al jaren om deposito’s over de hele wereld te kopen. Er zijn vele Chinese bedrijven die aan het investeren zijn in Afrika en Latijns-Amerika. Hier zijn de meeste van deze grondstoffen te vinden. 

Aangezien er voor Chinese EV’s een hoog tarief voor importbelasting wordt gevraagd, zowel in de Verenigde Staten als in de Europese Unie, is het nog maar de vraag hoe verre de daling van accupakketten zal doorsijpelen naar de Europese markt. Als China namelijk besluit om de export van grondstoffen te beperken, dan zullen de metaalprijzen mogelijk niet snel gaan dalen. 

Europese belangen

Ursula von der Leyden, voorzitter van de Europese Commissie, waarschuwde vorig jaar dat de Europese Unie te afhankelijk is van de Volksrepubliek China voor grondstoffen. De behoefte aan lithium zal alleen maar blijven groeien door de opmars van lithium batterij-aangedreven EV’s. Momenteel haalt de EU zo’n 97 procent van zijn lithium uit China. 

Ook Allianz, een gigant in Duitse autoverzekeraars, adviseerde in een recentelijk onderzoek dat Europa minder afhankelijk moet worden van de import van deze essentiële grondstoffen. 

Daarom is het Nederlandse kabinet van plan meer samenwerkingen met landen uit Afrika te sluiten, waar veel van deze zeldzame metalen te vinden zijn. Nu worden deze metalen eerst verwerkt in andere landen voordat ze in Europa terechtkomen. Het kabinet gelooft echter dat zowel de EU als de landen in Afrika zelf er baat bij hebben als de verwerking in Afrika plaatsvindt. Om dit op gang te brengen heeft de EU dan ook The European Raw Material Act opgezet. Ook nemen OEM’s (Original Equipment Manufacturers) het heft in eigen handen door zelf batterijfabrieken te openen in Europa. 

Als alles dus mee zit en de EU minder afhankelijk zal worden van gigant China, dan zouden de prijzen voor EV-accupakketten de komende jaren flink kunnen gaan dalen. Het produceren van elektrische voertuigen zou dan ook een stuk goedkoper zijn en dat kan zich mogelijk voortzetten in de uiteindelijke aanschafprijs