Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Range anxiety houdt de angst in van een bestuurder om niet je plek van bestemming te behalen omdat je accu leegraakt. Dit wordt ook wel laadstress genoemd en is één van de belangrijkste redenen waarom overstappen op elektrisch rijden niet aantrekkelijk wordt gevonden. En dat is precies de reden dat Extended Range Electric Vehicles juist zo aantrekkelijk zijn. Wat houdt dit in en hoe zit het met de techniek dat wordt gebruikt? Ontdek het in deze blog!
Dit type voertuig wordt afgekort met EREV en betekent dat er standaard een benzinemotor als back-up verwerkt zit. Je kunt de werking ervan vergelijken met een plug-in hybride. In deze modellen vind je namelijk ook zowel een elektromotor als verbrandingsmotor. Het enige verschil tussen beide is dat de hybride niet beschikt over een verbrandingsmotor waarbij een mechanische verbinding is met de wielen. Bij een EREV is dit wel. Begint hier de accu leeg te raken, dan weet het aggregaat aan te slaan om elektriciteit te vergaren. Kortom: je profiteert dus van de voordelen van een elektrisch voertuig, zonder dat je hier de laadstress bij krijgt.
Ondanks dat er vaak wordt gedacht dat er een innovatieve techniek wordt gebruikt, hadden de BMW i3 en Opel Ampera al de techniek van een Extended Range Electric Vehicle. Wist je dat die eerste zelfs al tien jaar geleden werd ontworpen? Ook in de Verenigde Staten werd geprobeerd om EREV’s op de automarkt te brengen. Helaas werd dit geen succes mede dankzij de slechte timing. Elektrisch rijden had toendertijd nog helemaal niet zo’n groot aandeel, waardoor er ook geen behoefte was aan een oplossing voor laadstress.
Waar in 2023 het aantal verkopen nog rond de 655 duizend stuks lag, waren dit er in 2024 al 1,2 miljoen. Zeker in China is een duidelijke trend te zien. De Japanse autoproducent Mazda verkoopt al een MX-30 met de zogenoemde aggregaat. Maar ook in Europa beginnen autoproducenten door te hebben dat hier grote kansen liggen. Zo zijn onder andere Hyundai, Kia, Opel, Jeep, Peugeot en Ram bezig met het produceren ervan. Wellicht dat de Amerikaanse Scout ook nog een poging gaat wagen om toch de markt te veroveren.