Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Volvo roept massaal zijn elektrische auto’s terug door softwarefout 

Volvo heeft onlangs ruim 72.000 auto’s van zijn elektrische model EX30 teruggeroepen door een mogelijke softwarefout in het informatiescherm. Door deze fout, die ervoor zorgt dat de auto in een ‘test-modus’ stand terechtkomt, zouden de snelheidsmeter en toerenteller niet meer te zien zijn voor bestuurders. 

Softwarefout in informatiescherm 

Het EX30 model heeft geen traditioneel dashboard achter het stuur. In plaats daarvan zien bestuurders alle belangrijke informatie op een groot verticaal scherm in het midden, wat tevens ook de enige informatiebron is in de auto. 

De softwarefout zorgt ervoor dat de auto soms in testmodus springt wanneer de motor wordt gestart. Hierdoor kunnen bestuurders de snelheidsmeter niet meer zien. Wanneer dit gebeurt, komt er alleen een regenboog tevoorschijn op het scherm om de kleurweergave te testen. Na de terugroep aankondiging op maandagmiddag verloor het autobedrijf Volvo bijna 3,5% in aandelen in Stockholm. 

Dit is tevens ook niet de eerste keer dat Volvo te maken heeft met een softwarefout in zijn auto’s. Zo moest de lancering van de EX90, een grotere stationwagen, vorig jaar worden uitgesteld door een soortgelijke fout. 

Meeste Volvo’s in Nederland zijn al geüpdatet

In Nederland zijn er momenteel 4600 EX30-modellen op de markt volgens het kentekenregister van RDW. In mei werden nog ruim duizend van zulke modellen verkocht. De Duitse autoproducent geeft aan dat voor de meeste auto’s deze software-update op afstand kan worden uitgevoerd. Dit wordt ook wel een over-the-air software-update genoemd.  Daarbij geeft Volvo Nederland aan dat veel auto’s in ons land deze update al hebben. Er is maar een klein aantal dat nog een update moet krijgen. Hiervoor kunnen de eigenaren naar een dealer gaan voor hulp. 

Duitse EX30 eigenaren hebben recentelijk een brief ontvangen vanuit Volvo waarin het bedrijf zijn excuses aanbiedt voor de softwarefout. Ook staan er instructies in om het probleem tijdelijk op te lossen, totdat de software-update compleet klaar is. Het autobedrijf geeft aan dat waarschijnlijk niet alle auto’s op afstand kunnen worden geüpdatet. Volvo raadt eigenaren dan ook aan om naar hun dichtstbijzijnde dealer te gaan om een afspraak te maken. Hierbij garandeert het eigenaren dat eventuele werkzaamheden die bij deze update komen kijken geheel gratis zullen zijn.