Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Het Chinese automerk MG, onderdeel van Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), heeft een belangrijke aankondiging gedaan. In 2025 zullen ze de eerste elektrische auto met een vastestofbatterij op de markt brengen. Hiermee weet MG zichzelf in de schijnwerpers te zetten.
Tot nu toe hebben lithium-ionbatterijen de markt gedomineerd. De komst van vastestofbatterij, oftewel solid-state batterijen, zou een grote sprong vooruit zijn in de markt van elektrische auto’s. Vastestofbatterijen zijn een nieuwe soort batterij die in plaats van een vloeibare elektrolyt, een vaste stof gebruiken.
Dit type batterij biedt aanzienlijke voordelen. Ten eerste verkleint de kans op ontvlamming of ontploffing, vanwege een lagere brandbaarheid. Ook kan deze batterij sneller opladen en is er een hogere energiedichtheid. Hierdoor kan er meer energie worden opgeslagen in een kleinere ruimte. Met als gevolg een actieradius die aanzienlijk wordt vergroot.
Tijdens de Chengdu Motor Show van 2024 liet MG weten dat hun vastestofbatterijtechnologie klaar is voor de commerciële markt. In 2025 zal dan ook het eerste voertuig worden gelanceerd die gebruikt maakt van deze technologie. MG heeft met deze aankondiging duidelijk gemaakt dat de introductie van vastestofbatterijen wel eens het begin kan zijn van een flinke verandering onder de elektrische voertuigen en hun aanbieders. Dit is een opmerkelijke stap vooruit, aangezien andere grote automerken zoals Toyota en BMW hun solid-state technologie pas tussen 2027 en 2030 hadden verwacht te lanceren. Experts geloven dat deze nieuwe technologie een grote stap vooruit is in de batterijontwikkeling en dat we in de toekomst nog meer van dit soort innovaties kunnen verwachten.
De productie van deze nieuwe soort batterij vindt momenteel nog niet op grote schaal plaats. Toch wordt er verwacht dat de kosten na verloop van tijd zullen dalen. Hoogleraar Petra de Jongh van de Universiteit Utrecht merkt op dat bij elke nieuwe batterijtechnologie de prijs na verloop van de tijd daalt. De vastestofbatterijen zullen geen uitzondering zijn.
Er zijn nog vrij weinig specifieke details bekend over de nieuwe batterij van MG. Wel blijkt dat de nieuwe batterij vergelijkbare eigenschappen heeft met de IM Motor. Dit is een batterij die eerder door een ander SAIC-merk werd geïntroduceerd. Deze batterij had een capaciteit van 133 kWh. Hiermee zou je tot ongeveer 1000 kilometer kunnen rijden op een volle lading. Dat is veel meer dan de actieradius die je momenteel bij de meeste elektrische voertuigen tegenkomt.