Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
De overheid heeft een aantal jaren nieuwe elektrische auto’s financieel gestimuleerd, maar houdt geen rekening met de tweedehands markt. Nieuwe hybride en elektrische modellen zijn op dit moment razend populair. Zo rijdt ruim 76% van de nieuwe verkopen (gedeeltelijk) op stroom. Elektrische auto’s hebben bovendien in de leasemarkt ook een groot aandeel. In de zakelijke markt was dit ruim 30% in 2023. Als er wordt gekeken naar de private lease sector is zo’n 16% van de auto’s elektrisch.
Toch blijft de populariteit van elektrische modellen op de tweedehandsmarkt nog uit. Hier is namelijk maar 1 op de 25 van de doorverkochte auto’s elektrisch. Ontdek in deze blog wat nodig is om de populariteit van tweedehands EV’s toe te laten nemen.
In een actieplan van de Europese Commissie staat dat alle zakelijke auto’s die vanaf 2035 worden verkocht, zero-emissie moeten zijn. Met deze maatregel wil de Europese Commissie de auto-industrie ondersteunen in de verduurzaming om zo te voldoen aan de klimaatdoelstellingen.
Er zijn wel logische vragen over de haalbaarheid van het plan om voertuigen te elektrificeren tegen 2029. Dit komt door de bereidheid van mensen om een EV aan te schaffen en door de achterblijvende groei van de infrastructuur voor elektrische auto’s in sommige EU-landen. Het is daarom van belang om een open discussie te houden over mogelijkheden en beperkingen van het plan. Renate Hemerik, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), vraagt zich af of deze verplichting wel voldoende kansen biedt.
De Nederlandse overheid probeert elektrisch rijden te bevorderen door subsidies en regelingen aan te bieden, zodat elektrisch rijden aantrekkelijker wordt. In 2025 is er een extra stimulans voor elektrische leaseauto’s door een lage bijtelling van 17% (voor auto’s met een cataloguswaarde onder de 30.000 euro). Het aantrekkelijk maken van gebruikte EV’s voor consumenten door het compenseren van de hoge motorrijtuigenbelasting (mrb) blijkt helaas gedeeltelijk niet door te gaan.
Leasebedrijven willen dat de overheid door middel van financiële voordelen de markt voor tweedehands elektrische auto’s helpt ontwikkelen. Zo kunnen de elektrische leaseauto’s die een jaar of vier in gebruik zijn ook verkocht worden aan de consument. Deze stimulering is volgens Hemerik van groot belang om mensen aan te sporen om elektrisch te blijven rijden. Al helemaal nu het opladen duurder is geworden. Mensen die zijn overgestapt naar een auto op stroom zijn over het algemeen erg tevreden. De prestaties van de auto’s zijn goed. Toch zijn de fiscale voordelen nodig om mensen te stimuleren om over te gaan op volledig elektrisch rijden.
Een uitgebreide laadinfrastructuur is van groot belang bij de adoptie van EV’s door de landen. In Nederland is de infrastructuur redelijk goed ingericht voor elektrische auto’s. Vanaf 1 januari 2025 is het zelfs voor bedrijven verplicht om de parkeerplaatsen met meer dan 20 plekken te voorzien van minimaal één laadpunt. Ook in Noorwegen gaat het goed met het uitbreiden van het aantal laadpalen. Maar in andere landen, met name in Zuid-Europa, blijft dit nog achter. Het is van belang dat er een actieplan wordt uitgewerkt met richtlijnen voor de EU-landen om de tweedehandsmarkt voor elektrische auto’s in heel Europa te versnellen.