Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Al een lange tijd roepen veel autofabrikanten om over een aantal jaar alleen nog 100% elektrische auto’s te produceren. Dat de voertuigen sector moet vergroenen is zeker, maar is er ooit twee keer nagedacht of een directe overstap naar elektrisch wel zo efficiënt is? Het Japanse automerk Toyota koos er een aantal jaar geleden daarom al voor om niet volledig in te zetten op het volledig elektrificeren van zijn voertuigen. En met deze beslissing lijkt het nu juist aan kop te lopen in deze elektrische transitie!
Veel subsidies voor EV’s beginnen weg te vallen. Hierdoor wordt het rijden van een compleet elektrische auto een stuk minder aantrekkelijk. Veel autofabrikanten die eerst alleen elektrische modellen aanboden, lijken terug te stappen naar het produceren van hybride modellen. Toyota geeft meer prioriteit aan hybrides, aangezien het gelooft dat de vraag naar volledig elektrische EV’s de komende jaren nog relatief klein zal zijn. Toyota-topman Akio Toyoda verwacht dat wereldwijd maar 30 procent volledig elektrisch zal rijden. Daarom focust de autogigant zich dus op hybrides.
De stijgende populariteit van hybrides was ook terug te zien in de verkoopcijfers van afgelopen jaar. Zo heeft Toyota alleen al in Europa meer dan 6 miljoen modellen met elektromotor verkocht. Hiervan is het overgrote deel hybride. In 2024 deed Toyota het zelfs beter dan andere concurrenten, en steeg met 4% in zijn verkoop.
Toyota is al jaren bezig met het ontwikkelen en verbeteren van zijn hybride modellen. Het verwierf zijn titel als specialist op dit gebied door de introductie van de hybride Prius in 1997, wat bijna drie decennia geleden was. Door de investeringen in het verbeteren van deze technologie, is het kostenplaatje ook steeds voordeliger geworden. Een bestaand Toyota-model hybride maken kost hierdoor zo’n 2000 euro extra volgens Reuters.
Ook is dit automerk bezig om hybrides op een nieuwe manier te ontwikkelen. In plaats van een accu toe te voegen bij een benzinemotor, wil de autofabrikant dit omdraaien. Zijn volgende modellen moeten gebouwd worden op basis van een nieuw EV-platform, waarbij een kleine verbrandingsmotor zou worden toegevoegd. De Corolla plug-in hybride zal hoogstwaarschijnlijk het eerste model zijn dat zo zal worden geproduceerd volgens Reuters. Deze zal naar verwachting in 2026 op de markt verschijnen.
Voormalig Toyota-topman Katsuhiko Hirose benadrukt aan Reuters een belangrijk punt voor Toyota’s focus op hybrides. Het geeft het bedrijf namelijk meer tijd en flexibiliteit om precies te begrijpen hoe snel en hoeveel elektrische voertuigen ze moeten produceren in de toekomst. Zo voelt Toyota zich minder tegen de muur gedrukt om alleen maar volledig elektrische EV’s te produceren.