Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Tankstation van de toekomst: wat moet er nu veranderen?

Het aantal elektrische auto’s is flink toegenomen de afgelopen jaren en deze groei zal zich alleen maar voortzetten. Traditionele benzine- en diesel tankstations kampen met veranderende vraag en moeten hun prioriteiten dus gaan verleggen. Er is nog onduidelijkheid en onenigheid hoe dit precies eruit komt te zien. In 2028 zullen namelijk veel concessies aflopen. Dit betekent dat vergunningen voor het verkopen van benzine, elektriciteit en horeca opnieuw verdeeld moeten worden. 

Fastned en Shell

Fastned begon 12 jaar geleden met het plaatsen van laadpalen in ons land. Ondertussen is Nederland uitgegroeid tot de leider op dit gebied. Nederland beschikt namelijk over een van de meest uitgebreide laadnetwerken wereldwijd. Fastned is dan ook uitgegroeid tot een van de grootste aanbieders van elektrisch laden in Europa. 

Naast de snelweg duiken dus ook steeds meer snellaadstations op. Aangezien het aandeel van EV’s dus steeds groter wordt, beginnen ook oliemaatschappijen zoals Shell zich te mengen in dit verhaal. Ook zij zien een nieuwe kans voor uitbreiding nu de vraag naar elektrisch laden steeds groter wordt. Zo heeft Shell ook al een aantal laadpunten geplaatst. 

Weghalen laadpalen  

Oliemaatschappijen worden gedwongen om laadpalen weer weg te halen omdat hun vergunning wordt ingetrokken. Dit komt doordat de wetten rondom de aanbesteding van tankstations aan het veranderen zijn. Ook wil de overheid voorkomen dat er langdurige looptijden ontstaan voordat er nieuwe regels zijn. 

Dit is averechts, vindt Jeanine Bakx, verantwoordelijk voor de Shell-tankstations in de Benelux en Frankrijk. Shell kreeg onlangs van de rechter in de zaak van milieudefensie een ‘uiterste inspanningsverplichting’ opgelegd om hun emissies flink te verlagen. Echter kan het bedrijf hier niet op inspelen, aangezien eerdere concessies voor laadpalen naar Fastned zijn gegaan. Hierdoor kan Shell maar een beperkt aanbod bieden in zijn huidige tankstations. Er moet dus meegewerkt worden aan emissievrij rijden. Dit terwijl er tegelijkertijd laadpalen moeten worden weggehaald, zegt de Bakx. 

Veranderende consument 

De bedoeling van de nieuwe regels in wetgeving was om ervoor te zorgen dat Fastned en Shell elkaar niet op dezelfde punten beconcurreren. Zo zouden horeca voorzieningen, tanken en elektrische laden enigszins gesplitst zijn tussen de concurrenten zodat ze allemaal een comparatief voordeel te behouden. Toch is het onmogelijk ogebleken m aparte services aan te bieden, omdat de wensen van de klant aan het veranderen zijn. 

Door het groeiende aantal EV’s zijn er dus ook meer laadpalen nodig. Laden duurt langer dan tanken, en gebruikers zullen dus langer op het tankstation moeten blijven dan voorheen om hun auto te kunnen opladen. Dit betekent dan ook dat veilig tanken en goede horeca- en toiletvoorzieningen noodzakelijk zijn op steeds meer stations.

Zou er dus maar één vergunning komen voor het aanbieden van horeca, benzine en elektriciteit langs de snelweg, dan is Fastned dus verplicht om ook benzine te gaan aanbieden. En dit is een sterk contrast met de doelstellingen van de overheid om Nederland in 2050 klimaatneutraal te maken. 

Verschillende vergunningen

Aangezien bij één vergunning dus alleen maar de grote oliemaatschappijen in aanmerking zouden komen, lijkt het opsplitsen in drie verschillende vergunningen dus een betere oplossing. Bedrijven kunnen zich dan inschrijven op fossiele brandstoffen, laden en horeca. 

Marktleider Shell wil binnenkort namelijk alle soorten energie kunnen aanbieden om in de groeiende wensen van hun klanten te kunnen voorzien. En om dit allemaal onder één dak te hebben is gewoon het handigst, volgens Jeanine Bakx. 

Michael Langezaal van Fastned benadrukt daarnaast dat de overheid wel moet focussen op het aanbieden van kwaliteit en niet alleen maar moet gaan voor de hoogste bieder. Klanten moeten er zeker van zijn dat de laadpalen werken wanneer ze aankomen op het station. Kwaliteit is dus enorm belangrijk om het vertrouwen in laadpalen en elektrisch rijden verder onder de bevolking te stimuleren.