Sociale lease draagt bij aan toegankelijkheid EV voor iedereen

De vaak hoge kosten voor het aanschaffen van een elektrische auto maakt dat veel mensen in Europa afhaken. In Nederland betaal je gemiddeld rond de € 51.000 als je een nieuwe EV koopt. Ondanks dat er steeds goedkopere modellen beschikbaar worden, blijft er een duidelijke kloof bestaan tussen arm en rijk. Uit onderzoek van T&E is gebleken dat zo’n 3 miljoen huishoudens in Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen en Spanje over gaan stappen in 2032 mits er gebruik kan worden gemaakt van sociale leasing. Wat houdt deze maatregel in en welke gevolgen heeft het voor de elektrische mobiliteit? Ontdek het in deze blog!

Sociale leasing als steun van de overheid

Beschikt jouw huishouden over een laag of middeninkomen, dan kan je overheidssteun ontvangen als je een elektrische auto wilt aanschaffen. Dit wordt ook wel sociale leasing genoemd. Op dit moment is alleen in Frankrijk deze stimuleringsmaatregel van kracht. Het doel hiervan is om mensen die eigenlijk geen EV aan kunnen schaffen, te helpen. Zo zal het aantal elektrische voertuigen toenemen en het aantal diesel en benzineauto’s dalen. Vanaf ongeveer 2028 wordt verwacht dat de kloof tussen arm en rijk steeds verder af zal nemen. Tot die tijd kan je dus gebruik maken van sociale leasing als je woonachtig bent in Frankrijk.

Programma uit Frankrijk uitgelegd

Al sinds december 2023 is het mogelijk om gebruik te maken van het sociale leaseprogramma. Je kunt dankzij deze maatregel een elektrisch voertuig leasen vanaf € 49 tot maximaal € 150 per maand. Wel moet je kunnen aantonen dat je fiscale regerentie-inkomen lager ligt dan € 15.400. Ook is het belangrijk dat je minimaal 8 duizend kilometer aflegt voor woon-werkverkeer. Alleen al in de afgelopen 1,5 maand kwamen er meer dan 90 duizend aanvragen binnen voor dit sociale leaseprogramma.

Elektrische transitie aantrekkelijker maken

Met deze regeling kunnen 27% van de huishoudens met een laag of gemiddeld inkomen overstappen op een elektrische auto. Als er wordt gekozen voor in de EU geproduceerde EV’s, is dit ook goed voor de werkgelegenheid in R&D, productie, batterijtechnologie, laadinfrastructuur en softwareontwikkeling. Denk bijvoorbeeld aan populaire merken als Volkswagen, Renault en Stellantis. Door volop te kiezen voor Europese merken, kan de concurrentie aan worden gegaan met Chinese of Amerikaanse merken van elektrische voertuigen.