Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Om elektrisch rijden in Nederland populairder te maken, is het van belang dat de service en toegankelijkheid van laadpalen goed en betrouwbaar is. Hoe beter het netwerk en de kwaliteit zijn, hoe meer mensen zullen overwegen om over te stappen naar een EV. Sinds 2022 voert het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) elke twee jaar een benchmark uit met hoe het ervoor staat met het landelijke laadnetwerk. De belangrijkste resultaten van dit onderzoek, lees je hier.
In totaal zijn er ruim 300 laadpalen bezocht in het hele land door een team van tientallen VER-ambassadeurs. Er is onder andere gekeken hoe het zit met de klantbeleving, bereikbaarheid en service van deze laadpalen. Om te voldoen aan de richtlijnen van de Europese AFIR, werden dit jaar naast AC-laadpalen en snellaadstations ook semi-publieke laadpalen meegenomen in het onderzoek. Zulke laadpalen vind je bijvoorbeeld in de buurt van supermarkten. Naast het bezoeken van de fysieke locatie, werd ook contact gezocht met de klantenservice om een goed beeld van elektrisch laden te krijgen.
In de laatste benchmark van 2022 werden er 12 criteria getoetst. Het onderzoek van dit jaar voegde daar drie extra punten aan toe. Zo keek het onderzoek naar het wel of niet leveren van groene stroom, de laadsnelheid en of de laadplek daadwerkelijk gebruikt wordt door EV’s. Het komt namelijk voor dat brandstofauto’s nog steeds geparkeerd staan op een laadplek.
Over het algemeen zijn de resultaten van de servicebenchmark van 2024 erg positief. Het rapport toont een hoge betrouwbaarheid en toegankelijkheid van laadpalen. De kwaliteit van publiek laden is momenteel erg hoog, ondanks dat semi-publieke laadpalen gemiddeld lager scoren. Dit laat dus zien dat er flink gewerkt wordt aan de klantbeleving en service van dit gedeelte van het laadnetwerk.
Deze positieve resultaten zijn dan ook terug te zien in de cijfers. 97% van de laadpalen zijn goed te bereiken, waardoor de totale landelijke laaddruk afneemt. Hierdoor zijn er geen overvolle laadpunten, afgezien van de nodige regionale verschillen.
Vooral op het gebied van de vindbaarheid van laadpalen via apps zijn verbeteringen gevonden. De beschikbaarheid van laadpalen volgens apps klopte bij 75% van de onderzochte laadpalen. Ook klantenservice scoorde niet al te goed. Zo nam niet altijd een medewerker op als het servicenummer gebeld werd of was er geen ‘24/7 bereikbaarheid’ zoals sommige palen stelden.
Ook blijkt dat het aantal foutief geparkeerde voertuigen hoog is. Het komt regelmatig voor dat een laadplek geblokkeerd wordt. Dit heeft onder andere te maken dat er op semi-publieke laadpunten vaak geen duidelijke handhaving is, aangezien dit door de eigenaar van het pand/grond zelf gedaan moet worden. In de meeste gevallen zijn er geen borden die aangeven dat de laadplek alleen bedoeld is voor elektrische voertuigen.
Het onderzoeksteam van de 2024 raadt onder andere aan om het aantal geteste laadpunten te laten meegroeien, zodat het onderzoek representatief blijft voor het daadwerkelijke aantal laadpalen. Ook is het leveren van ‘groene stroom’ niet altijd als prestatie meetbaar. De reden hiervoor is dat eigenaren van semi-publieke laadpalen de stroomcontracten niet zelf afsluiten. Opnieuw nadenken over wat ‘service’ eigenlijk betekent kan de eerste stap zijn naar een beter laadinfrastructuur.