Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Opvallend: elektrisch laden in Amsterdam vanaf nu duurder 

Sinds de jaarwisseling zijn de kosten voor het laden aan een openbare laadpaal in Amsterdam fors gestegen, namelijk met zo’n 25% ten opzichte van dezelfde periode afgelopen jaar. En hier zijn veel Amsterdammers met een EV boos om, vooral omdat zij veel hebben geïnvesteerd in de elektrische overstap. 

Elektrisch laden in Amsterdam steeds moeilijker en duurder 

De prijsstijging van openbaar laden is vooral te wijten aan het wegvallen van de belastingkorting voor de laadpaal aanbieders. Afgelopen jaren betaalden deze aanbieders ongeveer de helft van de energiebelasting om zo het gebruik van elektrisch rijden te stimuleren. Vanaf de jaarwisseling ziet het er echter heel anders uit. 

In Amsterdam zijn er namelijk twee laadpaal aanbieders: Equans en TotalEnergies. De prijzen bij Equans, de grootste aanbieder in de stad, zijn vanaf 2025 met zo’n 7 cent per kilowattuur gestegen. Wie zijn EV wil opladen aan 1 van de 2800 laadpalen in de stad, betaalt sinds de jaarwisseling nu 35 of 42 cent per kilowattuur. Voorheen was dit nog zo’n 28 tot 35 cent. Dit is dus een stijging van ruim 20 tot 25% in een korte periode. De verschillende prijzen hebben te maken met het feit dat de laadpalen van het bedrijf onderdeel zijn van twee verschillende gemeenten concessies. 

Het tarief voor kilowattuur bij TotalEnergies is tot op heden nog niet bekend voor 2025. Vorig jaar was dit bedrag nog 35 cent. Bij andere aanbieders zien we echter al dat de prijzen zijn gestegen naar 42 cent per kilowattuur. De verwachting is dan ook dat dit hier terug te zien zal zijn.

VER is geschrokken  

Naast de prijsstijging van openbare laadpalen kampt Amsterdam met een ander groot probleem. Het is namelijk overal haast onmogelijk om een laadpaal op je eigen oprit te plaatsen. Je kunt dus vaak niet anders dan om op de openbare weg op te laden. Leonie van den Beuken, voorzitter van de Vereniging Elektrische Rijders (VER) is erg geschrokken en vindt de prijsstijgingen ‘onfatsoenlijk’. Het is namelijk een erg forse stijging. Met de bijgekomen wegenbelasting voor EV’s wordt elektrisch rijden voor veel bestuurders een stuk duurder. 

Bovendien is de VER het meest gefrustreerd over de ingestelde korting op brandstofaccijns voor benzineauto’s die doorgaan tot 2025. Hiermee zijn de keuzes van het kabinet erg onfatsoenlijk geweest met geen enkele logica, aldus Van den Beuken. 

Boze Amsterdammers 

Ook Amsterdammers zijn niet te spreken over de forse prijsstijgingen. Velen zeggen tegen het VER dat ze flink hebben geïnvesteerd om elektrisch te rijden en opeens veel meer moeten gaan betalen. Dat is niet netjes, vinden velen. Een andere EV-bestuurder gaf daarnaast aan dat de consument zo niet verder wordt gemotiveerd om elektrisch te gaan rijden. 

Hier komt dan ook de vraag naar boven of het de taak van de overheid is bestuurders te blijven motiveren om elektrisch te (blijven) rijden, of dat het op een zeker punt ook klaar moet zijn en mensen zelf deze stap moeten maken voor het milieu. Een Amsterdammer antwoordt hierop met ‘Tja, de consument kijkt met veel dingen die hij aanschaft naar de portemonnee’.

Een andere EV-rijder in Watergraafsmeer begrijpt daarentegen de prijsstijgingen wel, aangezien het uitbreiden van de infrastructuur ook gewoon geld kost. Hij vraagt zich dan ook af wie dat moet gaan betalen, als alles altijd goedkoper moet.