Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

openbaar vervoer inductie elektrisch

Openbaar transport ook elektrisch: bussen rijden nu op inductie 

Niet alleen personenauto’s worden geëlektrificeerd. Ook de openbare transportsector ligt al langere tijd op de schop en is flink bezig om meer elektrische bussen te produceren. 

Elektrische bussen en inductie laden 

Momenteel zijn er al in veel landen elektrische bussen. De meeste worden nog met een laadkabel opgeladen en moeten dus verplicht stilstaan. Het Chinese bedrijf BYD staat bekend om zijn elektrische voertuigen en is ook steeds meer te zien op de Europese markt. Zo zijn er al een aantal gemeentes in Spanje, waaronder Badalona, Madrid en Valencia waar deze BYD-bussen al rijden. 

Om de wachttijd te verminderen voor het opladen van een elektrische bus, is het Amerikaanse bedrijf A&K Energy Conservation bezig met het uittesten van inductieladen. Dit is het momenteel aan het proberen bij bussen in Sint-Petersburg in Florida. Een inductief overdrachtssysteem moet ervoor zorgen dat bussen worden voorzien van elektriciteit zonder dat er contact hoeft te zijn met een laadpaal

Bij inductie laden gebeurt met behulp van twee magnetische polen: een die onder de auto zit en een die op of in de grond zit. Draadloos laden van een EV staat in het Engels ook wel bekend als Dynamic Wireless Power Transfer.  In Florida spreekt men van Wave, oftewel Draadloze geavanceerde voertuig elektrificatie. 

Inductieladen voor auto’s 

Niet alleen is Florida bezig om inductieladen voor bussen te avanceren. Het is ook bezig met de opzet van een elektrisch wegdek dat andere elektrische auto’s moet voorzien van inductieladen. Het Noorse, groene technologiebedrijf ENRX mag aan de slag met een testbaan van 1,5 km. Wat betreft het snelladen zal dit uiteindelijk moeten reiken tot 200 kW. 

Een inductief laadstation voor particulieren zal waarschijnlijk nog even op zich moeten laten wachten. Er zijn namelijk nog veel uitdagingen met snelheid, efficiëntie en rendement. Dynamisch inductieladen is daarbij een stuk eenvoudiger. Het houdt namelijk in dat EV’s worden opgeladen, terwijl ze over een geschikt gemaakt wegdek rijden. Hiermee volgt Florida eerdere initiatieven die dit al aan het testen zijn, waaronder Zweden

Parkeer en laad 

Sinds de lancering van WAVE hoeven buschauffeurs van deze BYD-bussen in Florida dus alleen nog maar de elektrische auto te parkeren op het aangegeven punt, waarna de energie ontvanger en energiezender met elkaar verbonden worden en de energie zonder kabels te verzenden. 

Aangezien bussen in het openbaar vervoer zeer veel kilometers rijden, pakt dit businessmodel voor inductieladen voor bussen een stuk sneller gunstiger uit. Daarnaast kunnen met één inductie laadstation per dag meerdere stadsbussen geladen worden. Investeringen in deze vorm van laden wordt daarnaast door veel overheden gesteund. Het is daarom een stuk makkelijker om subsidies en de benodigde vergunningen te krijgen.