Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Uit het Nationaal Laadonderzoek 2024 blijkt dat steeds meer mensen met elektrische voertuigen de voordelen van slim laden ontdekken. Dit jaarlijkse onderzoek biedt inzichten in de ervaringen en voorkeuren van EV-rijders. Het benadrukt hoe slim laden financieel voordelig kan zijn en bijdraagt aan het besparen van belasting op het elektriciteitsnet tijdens piekperioden.
Het onderzoek is een initiatief van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), ElaadNL, de Vereniging Elektrische Rijders (VER) en de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Dit artikel licht de belangrijkste bevindingen uit van het onderzoek en hoe deze trend zich ontwikkelt onder Nederlandse EV-rijders.
Het onderzoek toont aan dat thuisladen de meest gekozen optie is voor slim laden. Dit betreft namelijk 83% van de elektrische rijders. Vooral degenen die zelf hun laadkosten betalen, zoals 91% van de respondenten met zonnepanelen, maken gebruik van hun zelf opgewekte zonne-energie voor het opladen van hun EV’s. Momenteel gebruikt 23% van de thuisladers dynamische stroomtarieven en 31% overweegt dit in de toekomst te doen. Ter vergelijking: momenteel maakt slechts 4% van de Nederlandse huishoudens gebruik van dynamische stroomtarieven.
Het gebruik van slim laden breidt zich uit naar andere locaties, zoals werkplekken en publieke laadstations. Het percentage EV-rijders dat slim laden toepast op het werk is gestegen van 10% naar 17%. Ondertussen is het laden bij publieke stations gestegen van 14% naar 23%. 20% van de respondenten zou graag dynamische tarieven bij publieke laadstations zien, zodat ze zelf kunnen bepalen wanneer ze slim laden, afhankelijk van de piek- en daluren. Het aantal rijders dat enkel slim laden kiest als er een minimaal laadvolume gegarandeerd is, is afgenomen van 72% naar 43% in het afgelopen jaar.
70% van de respondenten wil de optie om tijdens de piekuren meer te betalen voor het opladen van hun voertuigen, op voorwaarde dat ze de optie hebben om slim laden uit te schakelen tegen een extra vergoeding. Ongeveer 32% van hen zou deze optie daadwerkelijk gebruiken. Zelfs als dit leidt tot hogere kosten.
Bij bi-directioneel laden fungeert de batterij van de elektrische auto als tijdelijke energieopslag. Bijna 49% van de thuisladers is geïnteresseerd in deze technologie. Vooral vanwege het kunnen opslaan van zonne-energie en het later gebruiken om hun woning van stroom te voorzien. 68% van de respondenten denkt dat elektrische auto’s een essentieel onderdeel zal worden van energietransitie. 37% denkt dat ze een financieel voordeel zullen halen uit hun “rijdende batterij“.
De tevredenheid over de laadinfrastructuur in Nederland blijft consistent hoog. Thuislaadpunten krijgen een beoordeling van een 9,2. Dit is hetzelfde gebleven ten opzichte van de jaren ervoor. Laadpunten in het buitenland scoren iets beter dan vorig jaar: de beoordeling is van een 5,9 naar 6,2 gegaan. De meerderheid van de respondenten (72%) hebben thuis de mogelijkheid om aan een privélaadpaal op te laden.
De verdeling van de laadtijd is als volgt: 58% thuis, 15% bij publieke laadpunten in de buurt van huis, 12% op werk, 9% bij snelladers en 5% elders. Bijna de helft van de EV-rijders heeft geen behoefte om onderweg te laden voor hun dagelijkse ritten. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van vorig jaar. Driekwart van de EV-rijders laadt niet vaker dan één keer per maand bij.