Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Een dynamisch energiecontract wordt steeds populairder onder de EV-rijders. Bij zo’n contract staan de tarieven niet vast, maar verandert de prijs voor stroom ieder uur. Dit tarief wordt vooral bepaald door de beschikbaarheid van hernieuwbare energie op dat moment. Zo laden veel elektrische rijders hun auto op tijdens de zonuren, wat een stuk goedkoper is dan wanneer je dit tijdens het piekuur van laden doet rond de avondval.
Ruim 615 EV-rijders hebben een dynamisch contract. 90% van hen laadt alleen op tijdens goedkope uren. Dit blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan, dat al sinds 2012 marktleider is in zonnepanelen. Dankzij deze ontwikkeling wordt het elektriciteitsnet tijdens de avondpiek automatisch flink verlicht.
Het is belangrijk om door de dag heen op verschillende tijden te laden, want het elektriciteitsnet dreigt de bottleneck van de energietransitie te worden, stelt Zonneplan. Er zijn nu nog te veel rijders die op hetzelfde moment hun auto willen opladen. Dit is meestal in de avond vlak nadat zij terugkomen van werk. Op dit moment is er echter een stuk minder hernieuwbare energie van de zon of wind beschikbaar. Hierdoor moet er grijze stroom geproduceerd worden om aan de vraag te voldoen. Grijze stroom is de energie die wordt opgewekt met fossiele brandstoffen, wat opladen tijdens deze piekmomenten niet meer zo duurzaam maakt.
De wisselende prijzen van een dynamisch energiecontract zouden een goede prikkel kunnen zijn om ervoor te zorgen dat meer EV-rijders overstappen op zo’n contract. Voor veel rijders blijkt al dat de uurprijzen van stroom veel meer opwegen dan de opwekking van hun eigen zonnepanelen. Hierdoor houden dan ook al 9 op de 10 van deze contracthouders rekening met de uurprijzen, die goedkoper zijn als ze duurzaam zijn opgewekt. Van de ondervraagden met een traditioneel huurcontract waarbij het tarief vast staat, is echter een stuk minder bewust van betere oplaadmomenten. Ruim de helft zegt hier zelfs nooit bewust rekening mee te houden.
Deze constatering wordt veroorzaakt door het feit dat het gebruik van eigen zonne-energie een stuk minder aantrekkelijk gaat zijn in 2027. Dan is mogelijk het einde van de salderingsregeling. Met deze regeling kun je je jaarlijkse opgewekte energie (door zonnepanelen) wegstrepen tegen je jaarlijkse verbruik. Nu lijkt het er echter op dat de komst van teruglever kosten eraan zit te komen. Dit zijn extra kosten die je terug moet betalen aan je energieleverancier als je energie teruglevert aan het energienet. Hierdoor wordt zelf stroom opwekken een stuk minder aantrekkelijk. Ook is de verwachting dat meer mensen over zullen stappen naar een dynamisch energiecontract.
Uit het Nationaal Laadonderzoek 2024 blijkt dat 23% van de thuisladers momenteel al een dynamisch contract heeft. Zonneplan heeft daarnaast onlangs een nieuwe laadpaal, Charge 2-laadpaal, gepresenteerd. Zo weet je zeker dat je op het beste moment je elektrische voertuig oplaadt. Met zijn Powerplay functie houdt deze laadpaal namelijk zelf in de gaten wanneer het goedkoopste moment is om te laden. Zonneplan biedt deze functie al een paar maanden. Het Powerplay-algoritme kiest zelf het juiste moment uit om te laden. Het enige wat je hoeft te doen is je vertrektijd invullen inclusief het aantal te laden kilometers. De rest verloopt automatisch.
Afhankelijk van het moment van laden kan een klant ook soms een vergoeding terugkrijgen. Dit gebeurt vooral op het moment dat er een overschot is aan wind- of zonnestroom. Zonneplan verwacht dat zo’n laadpaal binnen drie jaar terug te verdienen is, op basis van een jaarkilometrage van 20.000.