Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Door de afschaffing van fiscale voordelen voor elektrisch rijden worden er in Europa steeds minder EV’s verkocht. Dit terwijl de Europese Unie in 2035 de doelstelling heeft om compleet te zijn overgeschakeld naar elektrisch rijden. Wat betekent dit voor autodealers? En is het behalen van de klimaatdoelstelling wel haalbaar? Je leest het in dit artikel.
De verkoop van EV’s neemt af omdat veel producenten van plan zijn hun inspanningen voor het produceren van elektrische auto’s terug te schroeven nu de fiscale voordelen gaan verdwijnen. Ook in Nederland worden de financiële voordelen voor het aanschaffen van een elektrisch voertuig minder. Zo heeft de overheid besloten per 2025 geen subsidie meer te verschaffen voor de aanschaf van nieuwe of tweedehands elektrische auto’s. Omdat de consument nog niet massaal is overgestapt op elektrisch rijden, gaan velen zich weer focussen op de productie van goede verbrandingsmotoren in plaats van elektrische modellen.
In Nederland werden bijna 12% minder EV’s verkocht afgelopen maand volgens de branche clubs BOVAG en RAI. Dit heeft volgens hen ook te maken met het stopzetten van motorrijtuigenbelasting voor EV’s vanaf 2025. Uit onderzoek uitgevoerd door de Rijksuniversiteit Groningen is gebleken dat dit belastingvoordeel één van het belangrijkste voordeel is om over te stappen op elektrisch rijden.
Uit onderzoek van het Duitse blad Focus blijkt zelfs dat bijna 70% van de Duitse autodealers geen gebruikte elektrische auto’s meer inruilt. Deze auto’s zouden nagenoeg ‘onverkoopbaar’ zijn volgens velen. Dealers moeten namelijk een flinke korting geven, ruim 27%, op de oorspronkelijke prijs om van hun voorraad af te komen. Vorige maand gaf zelfs 82% aan verlies te draaien bij de verkoop van gebruikte EV’s. Er werd nog flink geboden op benzine-en dieselauto’s, maar op elektrische auto’s werd nauwelijks een bod gedaan volgens het onderzoek.
Met deze ontwikkelingen op de markt is het nog maar de vraag of de Europese Unie zijn doelstelling voor 2035 gaat halen. In een artikel van Trouw zegt de Europese Rekenkamer zelfs dat het onhaalbaar is om compleet over te schakelen op elektrische auto’s in 2035.
Naast de afschaffing van fiscale voordelen zorgen de onlangs ingevoerde importtarieven voor Chinese EV modellen ook voor extra obstakels. Hoewel het mogelijk Europese autofabrikanten beschermt tegen bodemprijzen voor EV’s, haalt het tegelijkertijd de concurrentiedruk omlaag. Hierdoor zijn autofabrikanten misschien nog minder gemotiveerd om de overstap naar elektrische modellen voort te zetten.