Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Autofabrikant Honda heeft afgelopen week op de techbeurs CES 2025 de eerste twee elektrische auto’s in zijn 0-serie tentoongesteld. Het concept? ‘Thin, Light and Wise’. Het gaat om een elektrische SUV en sedan, die allebei een compleet nieuw besturingssysteem hebben. Dit systeem is bovendien volledig zelf ontwikkeld door het Japanse bedrijf. Ook heeft het de System on Chip (SoC) gepresenteerd die de Honda 0-serie moet ondersteunen.
De prototypes van Honda 0 SUV en Honda Saloon zien er anders uit dan de normale SUV en sedan. Gebaseerd op het Space-Hub concept, lijkt de SUV haast op een kruimeldief, waardoor de meningen over het ontwerp van de auto verdeeld kunnen zijn. De Saloon daarentegen is gebaseerd op het Saloon-concept, en heeft haast wat weg van een miereneter.
Daarnaast loopt het scherm bijna over het gehele dashboard, waarmee deze prototypes zich verder weet te onderscheiden van andere elektrische SUV’s of sedans. Het heeft namelijk wat weg van de nieuwe Afeela: het eerste elektrische voertuig dat Honda uitbrengt in samenwerking met het techbedrijf Sony.
Beide prototypes zijn een voorproefje van de productie die hoogstwaarschijnlijk vanaf 2026 van start zal gaan in Noord-Amerika. Hierna zullen ze ook wereldwijd verschijnen. Voor nu is het nog niet bekend of en wanneer deze productiemodellen naar Europa zullen komen.
Beide modellen zijn uitgerust met een nieuw besturingssysteem ASIMO OS, dat Honda zelf heeft ontwikkeld. De software draagt de naam van de bekende robothond van het bedrijf. Met dit besturingssysteem wil deze autofabrikant zich onderscheiden van andere software. Het wil namelijk een ultra-persoonlijke ervaring bieden aan gebruikers, waarin zij zelf hun voorkeuren kunnen installeren en het gebruik van software geheel op hun wensen kunnen aanpassen. Hoe dit precies eruit gaat zien, is nog niet bekend.
Honda wil met het ontwikkelen van zijn eigen besturingssysteem meer in zijn eigen beheer houden en niet afhankelijk zijn van externe aanbieders. Hiermee is de integratie van zogenaamde electronic control units erg belangrijk. Zo wil het bedrijf alles met één chip laten werken, van rijhulpsystemen tot comfortfuncties.
De Honda 0-serie auto’s worden ook berust met een geavanceerde rijhulp met niveau 3 van autonoom rijden. Hierdoor hoeven bestuurders niet altijd hun handen aan het stuur te hebben. Naarmate de AI-technologie ontwikkeld moet dit systeem steeds beter worden. Hiermee hoopt Honda te kunnen concurreren met het zelf besturingssysteem van de Tesla auto’s.
Naast de bekendmaking van deze nieuwe modellen, heeft het bedrijf ook een introductie gegeven naar hun nieuwe energie service. Deze zal tegelijkertijd met de 0-series worden gelanceerd. Hiermee laat het zijn inzet zien om een carbon-neutrale toekomst in te stappen.
De prijzen van de nieuwe auto’s worden later pas bekendgemaakt. Ook zal Honda waarschijnlijk gaan fuseren met Nissan, aangezien het een zware periode achter de rug heeft.