Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Het afgelopen kwartaal is het aantal Tesla verkopen flink gedaald. In vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar geleden is de omzet bijna gehalveerd. Dit geven de nieuwe kentekenregistraties weer van de BOVAG en RAI Vereniging. Ontdek in deze blog meer over de ontwikkelingen bij Tesla!
Tesla begon in maart met de productie van het nieuwe model Y in Nederland. Een extra belangrijke maand voor het automerk. De cijfers liepen namelijk snel terug. Toch heeft de levering weinig verschil gemaakt. Niet alleen in Nederland vallen de cijfers tegen, ook in andere landen is deze trend zichtbaar. Zo zijn in bijvoorbeeld Frankrijk en Zweden de laagste omzetcijfers geregistreerd sinds vier jaar. Of deze tegenvallende cijfers te maken hebben met de CEO van Tesla, Elon Musk, is nog niet bewezen. Waarschijnlijk speelt ook de Chinese elektrische automarkt een grote rol.
De directeur van Tesla is momenteel werkzaam voor de Amerikaanse president Donald Trump. Tijdens deze samenwerking staat met name de reorganisatie centraal bij de overheid. Hiermee werden er veel vijanden gemaakt, wat wereldwijd heeft gezorgd voor nadelige gevolgen voor Tesla. Zo werd er massaal opgeroepen om te stoppen met het aanschaffen van Tesla’s. Er werd zelfs opgeroepen ook niet meer in deze modellen te rijden. Recent heeft de miljardair aangekondigd dat zijn rol in de Amerikaanse politiek steeds minder zal gaan worden. Of hiermee de exit van Tesla’s ook voorbij is, zal de komende periode moeten blijken.
Nog een mogelijke oorzaak voor het tegenvallende resultaat is de concurrentie van Chinese elektrische automodellen. In 2023 lag het percentage Chinese merken op 8% van de totale Europese automarkt. Volgens de voorspelling zal dit rond 2030 oplopen tot wel 20%. Opvallend is dat met name BYD Seal in trek valt, mede dankzij de scherpe prijs en het strakke design. Ook Dongfeng, Polestar en MG doen het goed. Europa is van plan om in te grijpen, zodat de Europese automarkt niet te veel last heeft van de alsmaar groter wordende concurrentie. Een manier om dit te doen is door de importheffingen voor China te verhogen.
Niet alleen Tesla heeft het zwaar. De hele Nederlandse automarkt heeft namelijk te maken met tegenvallende resultaten. In totaal gaat het om bijna 10% minder nieuwe registraties. Deze daling komt niet geheel als verrassing. Waarschijnlijk zorgt de afname van belastingvoordelen ervoor dat er op de valreep nog elektrische voertuigen worden aangeschaft. Zo kan je nog steeds profiteren van de financiële steun vanuit de overheid om over te stappen op elektrisch rijden. Als eenmaal de wegenbelasting definitief wordt stopgezet, zal de overstap naar EV’s een stuk duurder zijn.