Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Naast Nederland nu ook in Duitsland minder Tesla verkopen

Het Amerikaanse automerk Tesla werd de afgelopen jaren razendpopulair en stond bekend om de moderne techniek en duurzaamheid. Helaas is het aantal verkopen afgenomen, zowel in Nederland als in Duitsland. Cijfers van de Duitse transportautoriteit laten zelfs een daling zien van 46 procent. Dit komt neer op een jaarverkoop van 885 Tesla’s. En dat terwijl de rest van de elektrische voertuigenmarkt in Duitsland wel is toegenomen.

Status in Nederland

Mede dankzij verouderde modellen, kelderend consumentenvertrouwen en de toenemende concurrentie vanuit China worden er nu al maand op maand minder Tesla voertuigen verkocht. Ook het werk van Elon Musk voor de Amerikaanse president valt niet bij iedereen goed. Eerder dit jaar werd er hierdoor zelfs gedemonstreerd in Tilburg tegen de afbraak van de rechtsstaat. Cijfers van afgelopen april laten zien dat er in Nederland slechts 382 Tesla modellen zijn verkocht. Als je dit vergelijkt met dezelfde maand een jaar eerder is dit een afname van 74 procent.

Trend ook zichtbaar in Duitsland

De imagoschade van Tesla is ook te zien in Duitsland, dé grootste automarkt van heel Europa. Er wordt opvallend veel kritiek geleverd op de aangekondigde overheidsbezuinigingen. Hierdoor worden veel Tesla medewerkers ontslagen. Daarnaast is ook de steun voor de extreemrechtse politieke partij AfD een belangrijke reden voor een dalende vertrouwen in het automerk. Andere (goedkopere) autofabrikanten profiteren hier op hun beurt dan weer van. Onder andere het Chinese BYD – ook bekend als Build Your Dreams – wist het aantal verkopen te laten stijgen. Van de uitgesproken De BYD Atto 3 tot aan de avontuurlijke BYD Tang en de BYD Han.

Verandering noodzakelijk

Er kan worden gesproken van een crisis. Dat er wat moet veranderen is duidelijk, laat Tesla’s grootste aandeelhouder Ross Gerber weten. Deze miljardair ervaart op dit moment financiële teleurstelling en begint het vertrouwen en geduld te verliezen. Zeker nu Musk nog steeds door blijft gaan met haatvolle en onzinnige posts op het eigen socialmedia platform X. Volgens Gerber is de kans klein dat Musk volledig terug zal keren bij Tesla. Of de verwaarlozing in de toekomst verder zal gaan toenemen, zal moeten blijken. Is opstappen de oplossing om de reputatieschade te herstellen?