Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Minder tankstations, meer laadplekken voor elektrische auto’s

Volgens Barry Madlener, de minister van Infrastructuur en Waterstaat, is het noodzakelijk om het aantal tankstations langs snelwegen te verlagen en de hoeveelheid openbare laadpunten juist te verhogen. Hierbij is het noodzakelijk dat de laadstations een andere inrichting krijgen. Met deze maatregel wil de minister het elektrische rijden verder stimuleren. Hoe ziet dit? En wat heeft dit voor invloed op de toekomst van elektrisch rijden? Ontdek het in deze blog!

Geïnspireerd door Parijs

Sinds 1 oktober 2024 is het in verschillende grote tankstations in Parijs verboden om diesel te verkopen. De geselecteerde locaties waren verantwoordelijk voor de helft van alle dieselverkopen door heel de stad. Van Porte d’Orléans, Porte de Clignancourt tot aan Porte d’Aubervilliers. Het doel is om dit ook door te zetten voor benzinestations. Rijd je dus vanaf Nederland richting Parijs met een dieselvoertuig, dan kan het verstandig zijn om maatregelen te nemen. Zo voorkom je dat je zonder brandstof komt te zitten.

Ook in Nederland wil het kabinet de tankstations gaan heroverwegen. Inmiddels zijn er meer dan 1,3 miljoen voertuigen elektrisch. Deze accu’s moeten ook worden opgeladen om kilometers af te kunnen leggen. Dit vraagt om meer laadplekken onderweg.

Nieuwe verdeling van vergunningen

Om te beginnen wil het kabinet de vergunningen die momenteel zijn verveeld aan pomphouders en winkels bij tankstations opnieuw herzien. In 2028 staat er op de planning dat vergunningen van 160 verzorgingsplaatsen zullen worden beëindigd. De nieuwe plannen hiervoor staan omschreven in het conceptwetsvoorstel. Om elektrische rijders voldoende laadmogelijkheden onderweg te kunnen aanbieden, zullen deze dus hierop zijn gericht.

De toekomst van elektrisch rijden

Steeds vaker wordt er getwijfeld over het wel of niet overstappen op een elektrisch voertuig. Dit wordt met name veroorzaakt door de afschaling van financiële stimuleringsmaatregelen. Een voorbeeld hiervan is de mrb dat wordt stopgezet. Hierdoor zal ongeveer 60% weer terug te gaan naar voertuigen met fossiele brandstoffen. Het zorgen voor voldoende openbare laadpalen kan bijdragen aan het creëren van extra vertrouwen bij de elektrische rijders toch niet terug te gaan. Voldoende laadplekken – met name langs drukke wegen – kan laadstress wegnemen en de tevredenheid van het bezitten van je voertuig verhogen.

Kortom, er bestaan nog veel vraagtekens over de toekomst van elektrische auto’s. Met name de afschaling van belastingvoordelen zijn hier de oorzaak van. Om toch de elektrische rijders te behouden is voldoende openbare laadplekken essentieel. Hierdoor wordt laadstress, ook wel ‘range anxiety‘ voorkomen. Of het kabinet akkoord gaat met het voorstel van de minister van Infrastructuur en Waterstaat zal moeten blijken uit de gesprekken die nog gaan volgen. Daarna zal de Tweede en Eerste Kamer ook nog moeten stemmen voordat het conceptvoorstel er doorheen komt.