Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Ondanks dat het aanbod van deelauto’s, -fietsen en -scooters licht is afgenomen in 2024, heeft de markt van deelmobiliteit zich ontwikkelt. De markt verandert namelijk naar een volwassen markt met het oog op het maken van winst. Ook ligt de focus steeds meer op de zakelijke markt.
In 2024 verscheen er voor het eerst een rapport over alle deelmobiliteit in Nederland. Hierin was vooral data beschikbaar over het aantal en de verspreiding van de deelauto’s. Sinds kort is er ook meer bekend over het gebruik van de deelmobiliteit. Ontdek in deze blog de belangrijkste trends en cijfers op basis van deze nieuwe onderzoeken.
Uit het gebruikersonderzoek van Natuurlijk!Deelmobiliteit blijkt overduidelijk dat het aanbod van de deelmobiliteit invloed heeft op het gebruik van eigen auto’s. Zo geeft een op de vijf mensen aan dat door de komst van deelmobiliteit hun eigen auto niet meer wordt gebruikt. Dit heeft als gevolg dat deze zelfs zijn verkocht. Ook geeft een vijfde van de respondenten aan dat de aanschaf van een auto uit wordt gesteld. Een kwart daarvan zegt nooit een auto aan te willen schaffen.
Deze uitgelichte cijfers laten zien dat de deelmobiliteit wel degelijk invloed heeft op het bezit van eigen auto’s. Het gebruik hiervan is namelijk met 30% afgenomen. Daarnaast is ruim de helft van de deelauto’s die worden aangeboden elektrisch. Deze positieve ontwikkelingen zorgen voor een reductie in CO₂.
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) geeft aan dat het aanbod van deelmobiliteit flink is gestegen vanaf 2020. Het aantal deelfietsen werd voor 2020 geschat op 27.500 fietsen. Vooral de NS had hier een groot aandeel in met de ov-fiets. In 2024 zijn er 7.920 deelauto’s in Nederland. Dit is een stijging van ongeveer 23%. Ook de deel scooter is vrij populair, met name in de steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Breda komt deze veel voor. In Nederland zijn er ruim 12.500 deel scooters.
De deelauto’s staan in veel gevallen op loopafstand, wat bijdraagt aan de toegankelijkheid hiervan. Een positief gevolg van de toename van deelmobiliteit is dat er minder auto’s in de stad zijn, waardoor de parkeerdruk wordt verminderd en CO2-uitstoot in de stad wordt verlaagd.
Ondanks de groei van de markt in eerdere jaren, is er een kleine daling van deelvervoer in het jaar 2024 te zien. Zo is het aantal deelfietsen in september 2024 licht afgenomen met 3%. Het aantal kleine aanbieders van deelvervoer is wat gedaald, terwijl grote aanbieders een groei laten zien. Het aanbod van deelscooters is gedaald met ongeveer 19% in september 2024.
Deze dalingen komen waarschijnlijk door verandering in het beleid van deelmobiliteit. De kosten van verzekeringen, vergunningen en belastingen blijven groeien, wat moeilijkheden mee kan brengen. Op deze manier is het namelijk lastiger om winstgevend te zijn, maar niet onmogelijk. Aanbieders van deelmobiliteit zullen zich hier dus ook meer op gaan focussen om het deelvervoer te kunnen blijven aanbieden in de toekomst.