Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Nederland heeft als doel om in 2030 meer dan 1,9 elektrische personenvoertuigen in gebruik te hebben. Om dit te kunnen realiseren zijn er tegen die tijd zo’n 1,7 miljoen laadpunten nodig, zodat de accu’s van voldoende stroom kunnen worden voorzien.
Nu, in 2025, is het voor het eerst dat het aantal elektrische stekkerauto’s boven de 1 miljoen stuks is. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek, afgekort CBS. Onder de verzamelnaam stekkerauto’s vallen plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s. Wat ook opviel in de statistieken is het aantal particulieren die kiezen voor EV’s. Voor het eerst ligt dit aantal namelijk hoger dan zakelijke rijders.
Nog altijd blijft de benzineauto de meest populaire optie, ondanks dat het aantal is afgenomen met 1,3%. In totaal rijdt dus driekwart van alle auto’s in Nederland op benzine als brandstof. Toch weten de elektrische en plug-in hybrides steeds meer terrein te winnen. De stijging bedroeg ongeveer een derde. Zo waren er op 1 april 2025 594 duizend volledig elektrische auto’s. Het aantal plug-in hybrides bedroeg 410 duizend stuks. Bij elkaar zijn er 1 miljoen (semi) elektrische voertuigen. Het is voor het eerst dat dit aantal in Nederland is bereikt.
Ook opvallend is het aantal particulieren dat in het bezit is van een elektrisch voertuig. Dit aantal ligt op de 503 duizend. Daartegenover zijn er 442 duizend stekkerauto’s in zakelijk bezit. Omgerekend blijft onder de zakelijke rijders de stekkerauto het meest populair, met 39%. Dit percentage ligt bij particulieren dan weer een stuk lager, met 6%. Waarschijnlijk zijn het de fiscale voordelen, lagere gebruikskosten en duurzame karakter wat de keuze voor EV aantrekkelijk maakt voor de zakelijke markt.
Of het aantal stekkerauto’s de komende jaren zal blijven toenemen, is nog een groot vraagteken. Het Financieel Dagblad meldde zelfs dat een derde van de elektrische rijders twijfelt om terug over te stappen naar de klassieke brandstofauto. Voornamelijk de afbouw van fiscale stimuleringsvoordelen vanuit de overheid zorgen ervoor dat de twijfel toeslaat. Eind 2025 komt namelijk de motorrijtuigenbelasting te vervallen. Ook de korting in de bijtelling wordt stopgezet. Het behalen van de klimaatdoelstellingen komt hiermee in gevaar.