Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Vanaf 1 januari 2025 zullen tientallen gemeentes in Nederland de zero-emissiezones invoeren in verschillende stadsdelen. Deze zones zijn speciaal in het leven geroepen om de luchtkwaliteit te verbeteren en de verkeersdrukte te verminderen in de steden. Maar toch mag de Nederlandse Bucth-e Liddel zonder problemen door deze zero-emissiezones rijden. Ontdek in dit artikel meer over deze unieke microcar.
De zero-emissiezones zullen grote impact hebben op het stadsverkeer en bedrijfsleven. Vanaf begin 2025 worden bedrijfswagens met een verbrandingsmotor beperkt in toegang tot deze zones. Dit wordt gedaan voor het milieu en leefbaarheid in de steden. Deze maatregel heeft een aanzienlijke invloed op bedrijven die nu nog afhankelijk zijn van een verbrandingsmotor en zullen moeten gaan nadenken over andere duurzame alternatieven, zoals het aanschaffen van een elektrische auto.
De Butch-e Liddel lijkt op het eerste gezicht een vrij onopvallende microcar. Maar ondanks een lengte van 3,5 meter en een hoogte van 1,5 meter, heeft deze auto toch een topsnelheid van 90 km/u en een actieradius van 170 kilometer. Het belangrijkste kenmerk is echter dat dit model door de zero-emissiezones mag rijden. De Liddel is dan ook ontworpen om de beperkingen van stedelijk verkeer effectief te navigeren. Dit geeft de microcar een groot voordeel vergeleken met veel andere voertuigen met een traditionele verbrandingsmotor.
Volgens Mark Fritsma van Butch-e is de Liddel bijzonder nuttig voor zelfstandige ondernemers en kleine bedrijven. De microcar, met een laadcapaciteit van 1,4 kubieke meter, lijkt geschikt voor een breed scala aan toepassingen. Van het transporteren van dozen, tot aan het vervoeren van koffers.
Toch blijft de vraag of het voertuig wel geschikt zal zijn voor beroepen zoals loodgieters of schilders. Deze zullen namelijk van meer ruimte gebruik moeten maken voor hun werk. Als reactie hierop kwam Butch-e met het nieuws dat er verder wordt gewerkt aan een grotere microtruck. Deze zal later dit jaar op de markt komen en geschikt zijn voor bedrijven met grotere ladingen.
De Liddel wordt geproduceerd door Bejing Automobile (BAW) in China. Ondanks de recente Europese importheffingen op Chinese elektrische voertuigen, verwacht Butch-e geen aanzienlijke belemmeringen. De microcar valt namelijk onder de categorie motorfietsen, wat zorgt voor een vrijstellingen van de hogere importkosten die van toepassing zijn op elektrische auto’s.
De Butch-e Liddel en de komst van zero-emissiezones laten een ontwikkeling zien binnen het stedelijke milieubeleid en vervoer. Terwijl steden en bedrijven zich zullen aanpassen aan de nieuwe regelgeving, biedt het elektrische voertuig een innovatief voorbeeld van hoe technologie en milieubeleid kunnen worden gecombineerd.