Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

KWh-belasting is per januari 2025 komen te vervallen

Voorheen kregen Nederlandse laadpaal leveranciers belastingkorting op de energiebelasting. Hiermee hoefde zij ongeveer de helft van de reguliere energiebelasting per kWh te betalen. Het kabinet heeft echter besloten om deze regeling vanaf begin dit jaar stop te zetten. Dit blijkt uit het nieuwe Belastingplan van 2025. Ontdek meer over de nieuwe regels in deze blog.

Korting komt te vervallen

Afgelopen jaren is deze korting meermaals verlengd om elektrisch rijden te stimuleren. De Eerste en Tweede Kamer hebben echter besloten om het voor dit jaar niet meer te verlengen. In een eerder artikel was al gesteld dat de overheid de subsidies en voordelen van elektrisch rijden langzaam gaat terugdraaien, waaronder ook de korting op wegenbelasting voor EV’s vanaf volgend jaar. De reden die hiervoor wordt gegeven is dat het de groene transitie al voor een lange tijd heeft ondersteund. Het gelooft dat een deel van deze verantwoordelijkheid ook op de consument moet gaan rusten, zeker nu de voordelen van elektrische voertuigen al overtuigend moeten zijn.

Het exacte belastingtarief zal afhangen van hoeveel stroom een laadpaal oplevert. Laadpaalexploitanten moeten namelijk over de hoeveelheid geleverde kWh’s op jaarbasis een vast belastingbedrag per kWh betalen. Laadpaalleveranciers die meer energie per jaar gebruiken, hebben in verhouding een lager belastingtarief.  

Dit zijn de gevolgen voor de EV-bestuurders

Nu dat deze korting voor hen vervalt, zal de consument van deze prijsstijging ook wat gaan voelen. In de praktijk betekent dit dat het laden aan AC-laadpalen met gemiddeld zo’n 7 cent zal stijgen, inclusief andere kostenstijgingen. De prijsstijging verschilt echter per regio en laadpaal. 

Zo betaal je bijvoorbeeld in delen van Rotterdam ongeveer 8 cent meer bij Equans SGZH1-concessie laadpalen. Bij Vattenfall laadpalen in Den Haag en Limburg is dat zo’n 6 cent meer per kWh. Zelfs bij verschillende modellen laadpalen van dezelfde energieaanbieder kunnen er andere kostenstijgingen zijn. Snelladers worden minder hard getroffen, aangezien deze meer energie gebruiken en dus minder belasting hoeven te betalen per kWh.