Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Elektrisch rijden wint aan populariteit binnen ons land. Steeds meer mensen stappen namelijk over. Volgens RAI Vereniging en Bovag waren er in 2024 maar liefst 462.307 volledig elektrische auto’s in Nederland. Echter, blijkt uit cijfers dat nog maar 4,9% van alle auto’s uit Nederland elektrisch is.
Dit relatief lage aantal heeft voornamelijk te maken met onduidelijkheden over het kostenplaatje. Ook de vraag of elektrisch rijden daadwerkelijk goedkoper is dan een auto op benzine of diesel speelt een grote rol. In dit artikel zullen we dit kostenplaatje volledig uitleggen.
Bij de aanschaf van elke auto komen standaard kosten bij kijken, zoals de aanschaf, verzekeringen en onderhoud. Als je kijkt naar de aanschaf, dan ligt de prijs van een elektrische auto nog steeds een flink stuk hoger dan een auto met verbrandingsmotor. Dit heeft vooral te maken met de kosten van de accu, die vaak erg prijzig zijn. Ook betaal je soms meer vanwege kosten voor onderzoek en innovatie binnen het EV-landschap.
Als er wordt gekeken naar verzekeringen dan wordt er in eerste instantie geen aparte prijs gerekend voor elektrische voertuigen. Vaak vallen zij wel hoger uit in premie omdat ze een stuk zwaarder en duurder zijn. Echter zijn de onderhoudskosten van een EV een stuk lager, aangezien deze minder onderdelen hebben die specifiek onderhoud nodig hebben. Zo zouden regeneratieve remmen volgens Shell 50% minder onderhoud nodig hebben dan traditionele remmen.
Het belangrijkste punt is het verschil tussen de kosten bij tanken en laden. Het opladen van een EV is over het algemeen goedkoper dan benzine of diesel tanken. Dit heeft vooral ook te maken met de stijgende olieprijzen. Voor het opladen van een EV kun je terecht bij publieke laadpalen of zelf een laadpaal neerzetten. Voor een publieke laadpaal is een pasje nodig. Ook de kosten zijn over het algemeen een beetje meer ten opzichte van een persoonlijke laadpaal, wat meestal goedkoper is. Het is belangrijk om in de gaten te houden welk tarief je energieaanbieder rekent.
Hoewel de voordelen van geen Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (bpm) en Motorrijtuigenbelasting (mrb) te hoeven betalen voor EV’s vanaf 2025 deels komen te vervallen, zijn er nog steeds aantrekkelijke subsidies en fiscale voordelen te behalen. Met de veelgebruikte milieu-investeringsaftrek (MIA) heeft de overheid in totaal € 209 miljoen beschikbaar gesteld voor milieuvriendelijke investeringen door bedrijven, verdeeld als € 189 miljoen voor de MIA en € 20 miljoen voor Vamil.
Betaal je als ondernemer inkomsten- of vennootschapsbelasting, dan kan je beroep doen op de MIA/Vamil regeling. Dit geldt ook voor een overheidsorganisatie, stichting of andere rechtsvorm die binnen deze regel valt. Daarnaast zijn er nog een aantal andere belangrijke voorwaarden. Zo moet de investering in het bedrijfsmiddel minimaal € 2.500 bedragen, mag het geen tweedehands zijn, moet het op de actuele Milieulijst staan en ben je verplicht de melding binnen 3 maanden na aankoop bij de RVO te doen.
Met MIA profiteer je van 27%, 36% of maximaal 45% van het bedrag wat je investeert. Bij de Vamil-regeling is het mogelijk om in een kortere tijd drie vierde van de kosten voor aanschaf af te schrijven. Hiermee behaal je als ondernemer liquiditeits- en rentevoordeel. Het overige deel valt onder de normale regels over afschrijvingen. Ondernemers kunnen beide voordelen combineren. Ontdek welk belastingvoordeel deze regeling jou oplevert.
Vooral zakelijk elektrisch rijden zal in 2025 interessant blijven. Vooral als er een flink elektrisch wagenpark is, zal een bedrijf op jaarbasis een stuk voordeliger uit zijn met onderhoudskosten en brandstof. De bijtellingsregeling is daarnaast ook een stuk gunstiger. Deze bijtelling geldt wanneer je meer dan 500 km privé rijdt. In 2025 zal je 17% bijtelling betalen tot een fiscale waarde van € 30.000, waarmee je per jaar zo’n € 400 tot € 900 kan besparen. Boven dit bedrag zal deze bijtelling 22% worden. Bij traditionele auto’s met verbrandingsmotoren is deze 22% standaard.
De overstap naar elektrisch rijden zal voor veel ondernemers een noodzaak worden. Vanaf 2025 zullen namelijk ruim 25 gemeenten emissievrije zones gaan invoeren, wat dus betekent dat een gewone bestelbus met een emissieklasse van lager dan Euro 5 de steden niet meer in mag. Vanaf 2028 zal dit ook gelden voor bestelauto’s met een emissieklasse Euro 6.
Of elektrisch rijden echt goedkoper is dan tanken, hangt af van een aantal factoren. Zo verschillen uiteraard de aanschafkosten enorm, maar spelen het installeren van een eigen laadpaal en de fiscale voordelen van zakelijk rijden ook een rol. Hiermee is zakelijk elektrisch rijden vooral aantrekkelijk, aangezien EV’s meer voordelen behouden dan particulier rijden én een hogere restwaarde hebben dan normale auto’s. Vooral met de blik op de toekomst is het investeren in een elektrische vloot dus interessant.