Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Donald Trump, president van Amerika, heeft begin april allerlei hoge importheffingen aangekondigd. Dit houdt een belasting in die ondernemingen moeten betalen als er goederen worden geïmporteerd vanuit een ander land. Naast China, Mexico en Canada zullen de heffingen ook gaan gelden voor Europa. Waarom wordt deze handelsbarrière ingevoerd en wat betekent dit voor de Europese autoindustrie? Ontdek het in deze blog!
“Importheffing is het mooiste woord in het woordenboek”, zo gaf de Amerikaanse president aan in zijn speech. Volgens hem heeft Europa de Verenigde Staten slecht behandeld door te weinig producten te importeren. Daarom dat Trump de Amerikaanse economie wil redden door een hoge importheffing in te voeren. Uiteindelijk zal dit volgens hem ervoor zorgen dat de vraag naar eigen Amerikaanse goederen zal gaan stijgen. Als grootste voordeel noemt hij het ontstaan van meer werkgelegenheid. Toch wordt verwacht dat de importheffingen voor geen enkel land voordelig zal zijn. Daarnaast is het afwachten wat dit betekent voor het Amerikaanse automerk Tesla. Inmiddels is de wereldwijde omzet van dit merk namelijk al gedaald met 13%. In Nederland is deze impopulariteit van Tesla ook al zichtbaar.
Naast de al geldende heffing van 2,5 %, zal er ook een tarief komen voor auto’s en onderdelen. Om te zorgen dat de auto-industrie niet volledig vast zal gaan lopen kunnen er een aantal maatregelen worden genomen. Zo kan de productie in andere landen dan de Verenigde Staten worden doorgezet. Ook kan ervoor worden gekozen om daar minder te gaan verkopen of om de prijzen te verhogen. Deze genoemde “oplossingen” zijn alleen mogelijk als het percentage op de 25% blijft. Bij een stijging naar 50% zal er een blokkade van de auto-markt ontstaan.
Op dit moment worden de aangekondigde heffingen naar Europa en 75 andere landen nog gestaakt voor de komende 90 dagen. Toch is het moeilijk om te voorspellen of dit voorlopig zo blijft. Trump wordt namelijk gezien als onvoorspelbaar. Het kan zomaar ineens zijn dat de heffing toch op korte termijn zal worden ingevoerd.
Volgens Europarlementariër Bas Eickhout is het noodzakelijk dat de auto-industrie nog meer de focus zal gaan leggen op elektrisch rijden. Nu de importheffingen worden verwacht vanuit de Verenigde Staten is subsidie meer gewenst dan ooit. Brussel heeft aangegeven te komen met een Europees noodplan, waarbij er miljarden euro’s worden vrijgemaakt om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. Wat de invloed gaat zijn van dit genoemde noodplan is nog niet duidelijk. “Het komt wel vaker voor dat er mooie plannen op papier worden gezet, maar het in de praktijk anders blijkt”, aldus De Vries. Het belangrijkste is dat er zoveel mogelijk zelf kan worden geproduceerd, zodat Europa minder afhankelijk is van externe factoren.