Het Spaanse snellaadinfrastructuur van invloed op elektrisch rijden

Wanneer je eigenaar bent van een EV, weet je maar al te goed hoe belangrijk snellaadpunten zijn. Veel rijders hebben namelijk te maken met range anxiety, ook wel bekend als bereikangst. Uit onderzoek van de Spaanse organisatie van consumenten en gebruikers (OCU) blijkt nu dat er in een aantal regio’s in Spanje een flink tekort aan snellaadpunten is. Dit heeft veel impact op de verkoop van EV’s in het land. Dit terwijl Spanje zich juist wil focussen op het reduceren van broeikasgassen door het wagenpark te verduurzamen. 

Snellaadpunten in de regio’s van Spanje

Het onderzoek laat zien dat met name op de Canarische eilanden, de Balearen, Murcia en Galicië de snellaadinfrastructuur achter blijft. Hierbij laat Murcia nét iets betere cijfers laat zien dan de andere genoemde gebieden. In deze regio’s zijn er per duizend kilometer slechts een paar snellaadpunten beschikbaar. Dit is heel anders in andere delen van Spanje, zoals Madrid en Baskenland, waar er wel vijftig tot honderd punten zijn verdeeld over duizend kilometer. In andere delen van het land, zoals bij Castilië, León en Aragón, zijn er helemaal geen laadstations te vinden. In de regio’s van Spanje is er dus veel verschil te zien in het aantal beschikbare laadpunten voor EV’s

Impact van het tekort aan snellaadpunten

Het tekort aan laadstations in Spanje heeft grote gevolgen voor de verkoop van elektrische auto’s in het land. Alhoewel Spanje over het algemeen een goed en betaalbaar aanbod aan EV’s heeft, blijft de verkoop flink achter. De OCU meldt dat dit komt door de slechte infrastructuur en de lange wachttijden bij de laadstations. Doordat maar een klein percentage van de nieuwe auto’s elektrisch is in Spanje, loopt het land erg achter op hun buurlanden. Spanje ziet de noodzaak om maatregelen te nemen om doelstellingen rondom het verduurzamen van het wagenpark toch te realiseren. 

Subsidies voor elektrisch rijden

Het subsidieplan Moves III is daarom op 1 april verlengd tot 31 december 2025. Dit plan stimuleert de aankoop van elektrische auto’s en de installatie van laadpunten. Door deze verlenging wordt er wederom 400 miljoen extra beschikbaar gesteld. Moves III was tot nu toe al een groot succes, want er zijn hierdoor al meer dan 142.000 elektrische auto’s aangeschaft en meer dan 113.000 laadpunten geïnstalleerd.

Deze verlenging zorgt ook voor een herinvoering van de 15% belastingaftrek bij elektrische voertuigen. De OCU wil ook dat subsidies uit dit plan meteen bij de aankoop verrekend worden, om zo de wachttijd te verkorten en elektrisch rijden weer aantrekkelijk te maken. De Spaanse organisatie wil zorgen voor meer betaalbare laadopties, zodat het wagenpark verduurzaamd wordt. 

De toekomst van elektrisch rijden in Spanje

Ondanks dat Spanje achterloopt op andere Europese landen, heeft het subsidieplan van de Spaanse overheid wel positieve cijfers laten zien. In het eerste kwartaal van 2025 steeg namelijk het aantal verkochte elektrische auto’s. Dit zou betekenen dat het vertrouwen in het elektrisch toch langzaam toe blijft nemen en dat de verlenging van het subsidieplan dus wel degelijk effect heeft. Wel moet er dus volgens de OCU nog flink gewerkt worden aan een verbetering van de snellaadinfrastructuur in Spanje om de overstap op EV’s nog toegankelijker te maken.