Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem

Contact
info@yourmoby.nl

Financiële vergoeding als oplossing voor overbelast stroomnet

Uit de pilot genaamd ‘netbewust laden’ is gebleken dat elektrische rijders buiten de spits willen laden als er een financiële vergoeding tegenover staat. Deze pilot is uitgevoerd door de grote spelers Liander, Enexis, ANWB, Vattenfall en Eneco eMobility en loopt van oktober 2024 tot begin 2025. Op deze manier kan maar liefst 68% speling komen op het stroomnet. Hoe het zit met de financiële vergoeding? Ontdek de meest interessante bevindingen in deze blog.

Met name de wintermaanden zijn belangrijk

In totaal zijn er 330 huishoudens die hebben deelgenomen aan de proef. Hierbij is er met name gekeken naar hoe elektrische voertuigen buiten de spits op kunnen worden geladen aan huis. Dit is namelijk een grote factor in de overbelasting van het stroomnetwerk. Zeker gedurende de wintermaanden. Omdat steeds meer elektrisch gaat – denk aan koken met inductieplaat en het verwarmen van je woning met een warmtepomp – is er steeds meer vraag naar stroom.

Helaas kan er niet altijd in deze behoefte worden voorzien, waardoor netcongestie ontstaat. Het gevolg hiervan is dat onder andere nieuwe, grootschalige projecten die energie nodig hebben uitgesteld moeten worden. Ook is het nadelig voor de Nederlandse economische ontwikkeling. Verduurzaming is namelijk voor veel ondernemingen niet mogelijk omdat het maximale capaciteit van het stroomnet al is bereikt.

Gemak en een financiële vergoeding

Voor de meeste huishoudens is het geen probleem dat de auto niet tijdens de spitsuren kan worden opgeladen. Vaak is de elektrische auto namelijk pas de dag erna nodig om naar werk te kunnen gaan. Wel geven bezitters van EV’s aan dat zij geen extra handelingen willen verrichten. Ook moet er een financiële vergoeding tegenover staan. Tijdens de proef is er een vergoedingsbedrag vastgesteld door de netbeheerders van het onderzoek.

Terugkoppeling vergoedingsbedrag

Voor het bepalen van de vergoeding is er onder andere gekeken naar het laadgedrag in combinatie met de lagere snelheid van het laden. In totaal is er 3,44 euro per maand uitgekeerd per elektrische rijder die meedeed. 63% gaf aan tevreden te zijn over dit maandelijkse bedrag. Toch is 34% ontevreden omdat het volgens hen te laag is. De voorkeur gaat namelijk uit naar een maandelijks bedrag van 5 tot 15 euro per maand.

Huishoudens met vast stroomtarief maken het grootste verschil

Huishoudens die gebruik maken van een vast stroomtarief kunnen het grootste verschil maken. Zo kan er zelfs gemiddeld 68% minder stroom worden verbruikt tijdens de spitsuren als deze groep op een ander moment laden. Dat deze groep wordt financieel wordt beloond is dus extra belangrijk om zoveel mogelijk ruimte te creëren in het stroomnetwerk. Gebleken is dat er bij een dynamisch stroomtarief al zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de lagere stroomtarieven die gelden buiten de piekuren.

Verdere opschaling

De uitgevoerde pilot heeft in ieder geval gezorgd voor nieuwe inzichten. Zo bevestigt de proef inderdaad dat er flink meer ruimte ontstaat op het stroomnetwerk door elektrische voertuigen bijvoorbeeld in de nacht op te laden. Ook is het goed om te weten dat huishoudens met een financiële vergoeding bereid zijn om mee te doen aan netbewust thuisladen. Gedurende de komende periode zal er onder andere door Essent worden gekeken wat er mogelijk is hiermee binnen de regelgevingen.