Moby
Colenbranderstraat 10
6813 KW Arnhem
Contact
info@yourmoby.nl
Hoewel EV’s niet vaak vlam vatten, is het wel onwijs moeilijk om de brand te blussen, mocht het wel een keer gebeuren. Vooral in parkeergarages kan dit gevaarlijke situaties opleveren, aangezien er giftige dampen kunnen vrijkomen, het vuur kan overslaan op andere voertuigen en grote brandweerauto’s kunnen zulke lage constructies niet binnen komen.
Momenteel maken EV’s zo’n 10% van het wagenpark op. Vijf jaar geleden was dit nog maar 3,7%. Met dit groeiende aantal elektrische auto’s, is het ook logisch dat er steeds meer brandgevaar komt. In 2021 waren het 58 auto’s die in brand vlogen. Afgelopen jaar was dit aantal al flink gestegen, naar 201 elektrische voertuigen.
De e-auto’s zullen op een gegeven moment 50% van het wagenpark kunnen opmaken. De manier hoe de garageparken nu zijn ingericht, zullen dan nauwelijks uitvoerbaar kunnen zijn. Het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) zegt dat het tijd is dat er snel nieuwe richtlijnen moeten komen over de nieuwe inrichting van garages. Zo zouden gemeenten strenger moeten controleren en nadenken over aanpassingen om deze ruimtes te verbeteren in veiligheid.
Een brand blussen bij een EV is dus erg moeilijk. Een van de meest besproken oplossingen is een dompelbak; een bak met water waarin een EV letterlijk kan worden ondergedompeld totdat de brand geblust is. Dit is echter een tijdrovende aanpak, aangezien het wel tot vijf dagen kan duren voordat er met zekerheid gezegd kan worden dat de brand geblust is.
Er is echter ook over nagedacht om een kleinere brandweerauto te produceren die wel gemakkelijk een parkeergarage kan inrijden. Zo heeft het Britse Prospeed Motorsport de Hiload 6×6 geïntroduceerd; een nieuwe brandweerauto die met een bescheiden 1.85 m wel de garageparken in kan.
De Hiload 6×6 Rapid Intervention Vehicle (RIV) is een omgebouwde Toyota Hilux en beschikt over een compleet nieuw chassis. Met deze nieuwe constructie heeft het een voertuiggewicht van 5600 kg en een laadvermogen van ruim 3000 kg. Dit is ruim 3 x zoveel als de originele Hilux.
Door dit grotere vermogen kan deze compacte brandweerauto uitgerust worden met het Coldcut Cobra-systeem voor het blussen van EV’s. Hiermee kan het een gat in het brandende accupakket maken en er met een hoge druk water opspuiten. Zo kan de accu in korte tijd worden afgekoeld en de verspreiding van de brand naar andere auto’s worden voorkomen. Het Cobra-systeem kan binnen 10 minuten de brand blussen met maar 240 liter water. Momenteel wordt dit voertuig grondig getest in Tsjechië. Of we deze brandweerauto ook in Nederland terug gaan zien, is nog afwachten.